Terrifier 2

Terrifier 2 (2022)

Slasher draait zichzelf de nek om met zijn lengte.

Leestijd: 2 min 9 sec
Regie: Damien Leone | Scenario: Damien Leone | Cast: Kailey Hyman (Brooke), Lauren LaVera (Sienna), David Howard Thorntonn (Art the Clown), Jenna Kanell (Tara Heyes), Catherine Corcoran (Dawn), e.a. | Speelduur: 138 minuten | Jaar: 2022

Mensen wijs maken dat het publiek al kotsend de bioscoopzaal verlaat. Het is een truc die even oud is als de filmgeschiedenis zelf. En hoe afgezaagd ook, het werkt af en toe. Dit keer is Terrifier 2 de geluksvogel. Buiten het horrorcircuit is de eerste film nauwelijks bekend, maar doordat via sociale media allerlei artikelen verschenen over het vervolg waarbij bioscoopbezoekers naar het kotszakje moesten grijpen, ging het balletje rollen.

Anno 2023 is het nog moeilijker voor slashers om buiten de Halloween-periode het cinemacircuit te halen, maar dankzij de talrijke media-aandacht is er dus nog een plaatsje in de bios voor de baldadigheden van Art The Clown vrijgekomen, waarvoor dank.

Damien Leone haalt alles uit de kast om het volk naar de bioscoop te lokken. Zo komt er een derde deel aan dat naar verluidt nog explicieter zal zijn én ging het nieuws rond dat Terrifier 2 was ingezonden voor de Oscars. Niet dat Leone hoopt op een gouden beeldje, maar zo zien ze bij de Academy of Motion Picture Arts and Sciences ook eens een grensverleggende slasher.

Maar, en hier begint de schoen te wringen, is Terrifier 2 wel zo fantastisch als men doet geloven? Nee, en dat heeft alles te maken met de overdreven lengte. Toen ik de film zag op het Belgische Razor Reel-festival lagen er na afloop geen etensresten op de vloer, maar er was wel een horrorfan die vertelde dat slashers niet bijna tweeënhalf uur moeten duren.

Leone weet wat hij moet doen om zijn slasher origineel te maken, want Art The Clown leeft de meest misselijkmakende fantasieën uit om zijn slachtoffers om zeep te helpen. Toch moet de maker zich eens dringend bezinnen over de betekenis van het woord 'editing'. Niet alleen de totale speelduur speelt de film parten, maar ook de lengte van individuele scènes. Soms blijven ze maar duren waardoor je tijdens het bloedvergieten net niet gaat geeuwen.

Wat Terrifier 2 wel één van de beste slashers in jaren maakt, is de vertolking van David Howard Thornton. Hij voegt Art The Clown toe aan een rij gedenkwaardige horrorpersonages zoals Michael Myers en Freddy Krueger. Geloof alleen niet alles wat je leest, Terrifier 2 brengt niets nieuws en zal alleen maar op de tenen trappen van tere zieltjes die niet bekend zijn met het genre. Terrifier 2 is gewoon een 'old school' slasher met aan het roer een maker die vaardiger is met social media dan met de montageschaar.