Something from Tiffany's [Prime Video]

Something from Tiffany's [Prime Video] (2022)

Tot nog toe de beste kerstfilm van het seizoen.

Leestijd: 2 min 11 sec
Regie: Daryl Wein | Scenario: Tamara Chestna | Cast: Zoey Deutch (Rachel Meyer), Kendrick Sampson (Ethan Greene), Ray Nicholson (Gary Wilson), Shay Mitchell (Vanessa), Leah Jeffries (Daisy), e.a. | Speelduur: 87 minuten | Jaar: 2022

Als een ongelukkige aanrijding ervoor zorgt dat twee kerstcadeaus worden omgewisseld, krijgt de ene vrouw een paar mooie oorbellen en een ander een onverwacht huwelijksaanzoek. Als vervolgens de rechtmatige eigenaar van de verlovingsring probeert deze terug te krijgen, begint hij te twijfelen of de ring toch niet toevallig al aan de juiste vinger is beland.

Something from Tiffany's onderscheidt zich van de gemiddelde kerstfilm door grotere namen te strikken en de formule naar zijn hand te zetten. De basis is hetzelfde - een man en een vrouw hebben een frivole ontmoeting en worden gedurende de film langzaam maar zeker verliefd - maar de feeling is anders. We zien niet alleen hoe het liefdesverhaal zich ontwikkelt, maar ook hoe beide hoofdpersonages en hun partners los van elkaar groeien en zich realiseren wat ze écht willen in het leven.

Dat er in deze film voor de verandering niet alleen acteurs spelen van Hallmark-niveau helpt om de personages wat meer diepgang te geven, maar uiteindelijk blijft het natuurlijk een kerstfilm, dus je hoeft geen gecompliceerd of diepzinnig verhaal te verwachten. Waar kerstfilms gewoonlijk dienen als achtergrondgeluid terwijl je je vijfde kerstkransje van de dag verorbert, is Something from Tiffany's het nog wel waard om het koekblik even weg te zetten en je aandacht te verleggen naar wat er op het scherm gebeurt.

In principe valt nog te betwisten of Something from Tiffany's daadwerkelijk thuishoort in het inmiddels gevestigde kerstfilmgenre, of dat het gewoon een romantisch verhaal is dat zich rond de feestdagen afspeelt. De beruchte 'kerstmagie' speelt amper een rol en de kerstdagen zijn in het begin van de film al zo goed als voorbij. Een van de hoofdpersonages viert überhaupt geen Kerst, maar Chanoeka. Daarmee positioneert de film zich als een fijne afwisseling voor de schare hersendodende kerstromkoms of de zoveelste herhaling van Home Alone.

Helaas is Something from Tiffany's nu ook weer niet zo vernieuwend dat je hem niet mag missen. Het verhaal blijft voorspelbaar doch vermakelijk genoeg om het een kleine anderhalf uur vol te houden. Als je de kerstdagen al volgepland hebt met andere films hoef je het dagschema dus niet helemaal om te gooien om deze film erin te passen. Maar mocht Die Hard op de lijst staan, dan kan je die natuurlijk makkelijk even omwisselen voor Something from Tiffany's. Want Die Hard is, met alle respect, absoluut geen kerstfilm. Dat het toch even weer gezegd is.

Something from Tiffany's is te zien bij Prime Video.