Muppets Most Wanted

Muppets Most Wanted (2014)

De poppen van Jim Henson keren terug in dit ietwat tegenvallende vervolg op de herstart van de franchise in 2011.

Leestijd: 2 min 8 sec
Regie: James Bobin | Cast: Ricky Gervais (Dominic Badguy), Ty Burrell (Jean Pierre Napoleon), Tina Fey (Nadya), e.a. | Speelduur: 107 minuten | Jaar: 2014

Een paar jaar terug maakten de Muppets een zinderende terugkeer naar het witte doek met een film die tot en met de laatste noot van de finale vol zat met humor, emotie en geweldige nummers. Uiteraard moest daar een vervolg op komen, dat hopelijk op dezelfde voet verder zou gaan.

In Muppets Most Wanted gaan de muppets op een wereldtournee onder begeleiding van de smiechterige Dominic. De poppen hebben natuurlijk niet door dat Dominic een snood plannetje heeft bedacht. Hij is namelijk de rechterhand van Constantine, de gevaarlijkste kikker ter wereld en dubbelganger van Kermit. Tijdens de tour zorgt Dominic ervoor dat Kermit wordt aangezien voor Constantine en opgepakt. Hij wordt naar de Goelag gestuurd, terwijl Contantine de plek van Kermit inneemt op de tour. Zo kan hij met Dominic in alle steden waar ze optreden een grote roof plegen.

De film begint meteen goed met een fijn nummer over sequels, waarin Hollywood flink op de hak wordt genomen. Ze zingen dat sequels nooit zo goed zijn als het origineel, maar wel geld in het laatje brengen. Helaas kan Muppets Most Wanted inderdaad niet aan zijn voorganger tippen. Na het openingsnummer is bijna meteen duidelijk dat we hier niet te maken hebben met het niveau van The Muppets uit 2011. Die barstte van de leuke liedjes die dagen in je hoofd bleven zitten en had een verhaallijn die je ondanks alle onwaarschijnlijkheden toch raakte. Precies zoals de bedoeling is bij de Muppets. Deze sequel is nog steeds leuk, grappig en weet te entertainen, maar in vergelijking met de vorige film stelt hij flink teleur. Het weet gewoon niet op die frisse, vrolijke en betoverende manier door te gaan.

Dat het hoge niveau niet wordt gehaald, betekent niet dat de film niet de moeite waard is. Gervais als schurk is leuk en ook Ty Burrell als Franse politie-inspecteur is geestig. Daarnaast zijn de cameo's talrijker dan ooit, met in bijna elke scène wel een grote naam die even door het beeld loopt. Zo passeren onder meer P. Diddy, Celine Dion, Christoph Waltz (die een wals doet), Salma Hayek en Lady Gaga de revue. Naarmate de film vordert, worden de muzikale momenten beter, maar waar The Muppets de perfecte balans wist te vinden tussen vernieuwend en nostalgisch, voelt Muppets Most Wanted een beetje verouderd aan. In 2011 hoopte je nog dat er vele soortgelijke films zouden volgen, maar nu overheerst het gevoel dat de koek toch een beetje op is.