Girl Most Likely

Girl Most Likely (2012)

Aardige romkom met Kristin Wiig als de over het paard getilde Imogene.

Leestijd: 2 min 21 sec
Regie: Shari Springer Berman, Robert Pulcini | Cast: Kristin Wiig (Imogene), Annette Bening (Zelda), Matt Dillon (George), Darren Criss (Lee), Natasha Lyonne (Allyson), e.a. | Speelduur: 103 minuten | Jaar: 2013

Kristen Wiigs laatste grote hoofdrol was in de film Bridesmaids en natuurlijk waren de verwachtingen daarna hooggespannen. Maar toen Girl Most Likely op een festival opende onder de naam Imogene waren de reacties niet denderend. De film belandde weer op de montagetafel voor wat grondig plak- en knipwerk en het resultaat daarvan is nu (met vlottere nieuwe titel) in de bioscoop te zien.

Het draait in Girl Most Likely om de verwende Imogene. Zij voelt zich te goed voor alles en iedereen, of dat nu haar oude klasgenoten of haar familieleden zijn. Imogen denkt meer uit het leven te kunnen halen en vertrekt. Na een zelfmoordpoging om de aandacht van haar vriend te trekken, zegt de dokter dat ze maar even weer bij haar moeder moet intrekken. Imogen wil dit absoluut niet, maar heeft geen keuze. Zo belandt ze in huis met haar ietwat gekke moeder, broer, het maffe vriendje van ma en jonge huisgenoot die haar vervolgens op sleeptouw neemt.

Deze vierde speelfilm van het regisseursduo Shari Springer Berman en Robert Pulcini zit aardig in elkaar. Het scenario van Michelle Morgan is leuk met flink wat grappen (zonder cru te worden) en het is allemaal niet zo serieus. Het enige grote minpunt is dat Imogene niet sympathiek genoeg is. Er worden allemaal redenen gegeven waarom zij zo’n arrogant verwend nest is geworden, zoals het hebben van vreemde familie, maar het is niet genoeg om haar mokkende gedrag volledig te verklaren. Die familie blijkt namelijk best mee te vallen, alleen Imogene doet de hele tijd moeilijk over alles. Als kijker kun je lange tijd niet met haar sympathiseren, terwijl het ook niet de donkere humor heeft van het soortgelijke Young Adult.

Ondanks het soms irritante hoofdpersonage heeft Girl Most Likely gelukkig wel genoeg goede kanten om dat recht te trekken. Zo is het acteerwerk van hoog niveau. Wiig levert goed werk en is geheel overtuigend in haar rol. Waar ze in andere films vaak over de top acteert, is ze in de rol van Imogene voor de verandering subtieler. De bijrollen zijn ook leuk ingevuld met de immer goede Annette Bening in de rol van de moeder en Matt Dillon als haar gekke vriendje. Glee-fans zullen Darren Criss herkennen in de rol van de huisgenoot. Criss is iemand met een leuke uitstraling, die laat zien meer te kunnen dan hij op tv heeft mogen laten zien. Zijn Back Street Boy-moment vormt een van de leukste scènes van de film en we zullen hem vast en vaker in komedies zien in de toekomst. Girl Most Likely is geen topper binnen het romkomgenre, maar voor de liefhebber toch best aardig om te zien.