The Lucky One

The Lucky One (2012)

Liefdesdrama mist goede acteurs, chemie en een fatsoenlijk script.

Leestijd: 3 min 4 sec
Regie: Scott Hicks | Cast: Zac Efron (Logan), Taylor Schilling (Beth), Blythe Danner (Ellie), Jay R. Ferguson (Keith), e.a. | Speelduur: 101 minuten | Jaar: 2012

The Lucky One is de nieuwste film in een lange rij van verfilmingen van de boeken van auteur Nicholas Sparks. Sparks’ boeken hebben gemeen dat het romantische liefdesverhalen zijn. Enkele voorbeelden van eerdere verfilmingen zijn The Notebook, Dear John, Nights in Rodanthe en The Last Song. De films waren niet altijd even goed, maar deden het heel aardig in de box office.

In The Lucky One is de hoofdrol weggelegd voor tienermeisjesidool Zac Efron. Hij speelt militair Logan die op zijn derde missie in Irak is. De film opent met een heftige actiescène waarin Logans leven wordt gered door het vinden van een foto van een beeldschoon meisje. Doordat hij pauzeert om de foto op te rapen komt hij niet om het leven door een gigantische explosie. Logan gelooft dat het meisje zijn beschermengel is en dat geloof wordt verder aangewakkerd door zijn medesoldaten. Wanneer hij thuis is en merkt dat hij bij zijn familie niet meer kan aarden besluit hij om naar haar op zoek te gaan. Dit lijkt in eerste instantie geen gemakkelijke opgave aangezien er op de foto niets anders staat dan de tekst ‘keep safe’, maar voordat de film goed en wel begonnen is heeft Logan het meisje al gevonden. Hij komt erachter dat ze Beth heet en een hondenkennel runt. Omdat Beth in de veronderstelling is dat Logan langskomt voor een baan speelt hij het spelletje mee en treedt bij het bedrijf in dienst.

The Lucky One is een genrefilm voor een bepaalde doelgroep en dient ook zo beoordeeld te worden, maar toch kunnen we om een aantal dingen niet heen. Ten eerste zit de film wel erg vol met genreclichés: het lenteachtige kleurenpalet, de idyllische landschappen, het meertje waarop een koppel romantisch kan varen, de grootmoeder die meteen weet dat Logan geschikt is voor Beth en de dronken ex-man die de boel probeer te saboteren. Jay R. Ferguson is de zwakste schakel van de film: hij speelt Keith, de ex-man van Beth met wie zij een zoontje heeft. Het schattige zoontje wordt ingezet om de opbloeiende relatie tussen de twee tortelduifjes te saboteren. Ook misbruikt Keith de macht die hij verkrijgt door zijn beroep als politieagent. Ferguson speelt de rol als een persiflage van een machtsgeile agent. Het is zo ongeloofwaardig dat het lachwekkend wordt. Verder mist de film op acteergebied ook de chemie tussen Efron en Schilling die juist zo belangrijk is. Bij een film die volledig om de liefde draait, moet de indruk worden gewekt dat er tussen de acteurs ook in werkelijkheid op de set een vonk is overgesprongen, maar dat is hier niet het geval.

Een ander punt van kritiek is dat er te veel losse eindjes zijn om de film tot één geheel te maken. Om maar iets te noemen: wie was eigenlijk de originele eigenaar van de foto die Logan in Irak vindt? Beth rept nooit over het feit dat zij ook iemand heeft gekend die in Irak vocht. Zou er dan een tweede persoon zijn geweest die een foto van een wildvreemde bij zich droeg als 'lucky charm'? Gelukkig hoeft Beth nooit antwoord op deze vraag te geven omdat Logan niet de moeite neemt haar de ware reden van zijn komst naar de kennel te vertellen.

The Lucky One is de filmische versie van een boeketreeksboekje en er zullen genoeg mensen zijn die plezier aan deze film zullen beleven. Degenen die voor Zac Efrons dromerige blik komen zullen aan hun trekken komen, maar voor de rest van het publiek is The Lucky One gewoon een heel matige film.