One for the Money

One for the Money (2012)

Katherine Heigl wordt premiejager om haar schulden af te betalen. Met opnieuw een zwakke film staat ze inmiddels ook bij de bioscoopganger in het krijt.

Leestijd: 2 min 31 sec
Regie: Julie Anne Robinson | Cast: Katherine Heigl (Stephanie Plum), Jason O'Mara (Joe Morelli), Daniel Sunjata (Ranger), Sherri Shephard (Lula), Debbie Reynolds (Grandma Mazur), John Leguizamo (Jimmy Alpha), e.a. | Speelduur: 91 minuten | Jaar: 2012

Met Knocked Up en 27 Dresses leek het er even op dat Katherine Heigl de opvolger zou worden van Julia Roberts als de koningin van de romkom. Maar Heigl maakte daarna (op de aardige komedie The Ugly Truth na) eigenlijk geen indruk meer. Door in de huid te kruipen van de geliefde Stephanie Plum, heldin van de grappige detectivereeks van schrijfster Janet Evanovich, zou Heigl weer een gooi doen naar die felbegeerde kroon.

Stephanie Plum heeft na een scheiding en ontslag geen cent meer op haar bankrekening staan. Sterker nog, ze zit diep in de schulden. Haar neef schiet haar te hulp en bezorgt haar een baantje als premiejager. Als eerste opdracht moet ze haar ex-vriendje Joe Morelli opsporen. Hij is een politieagent die wordt beschuldigd van moord. Stephanie heeft zelf ook nog een appeltje met hem te schillen. Hem zover krijgen dat hij zich aangeeft, zal ervoor zorgen dat Stephanie genoeg geld verdient om haar schulden af te lossen. Maar dan moet ze hem eerst weten te vangen en Morelli beweert ook nog eens onschuldig te zijn.

Het verhaal laat zien hoe Stephanie van onhandig tutje in een mum van tijd het vak van premiejager onder de knie krijgt, wat gepaard gaat met verschillende komische situaties. Maar misschien is komisch een te groot woord. One for the Money begint verwarrend en dat verandert eigenlijk niet. De filmmuziek en manier van filmen laten duidelijk zien dat er een komische of spannende scène bezig is, maar je ziet dat op het doek niet terug. Voor het geval de kijker nog steeds niet weet wat ze moeten vinden, is er ook nog eens een constante voice-over van Stephanie. Heigl doet heel hard haar best als Plum, maar zij kan de zwaktes van de film niet verbloemen.

De tegenvallende kwaliteit is in de eerste plaats aan de regie te wijten. Julie Anne Robinson regisseerde voorheen met succes afleveringen voor tv-series waaronder Grey's Anatomy (waar ze met Heigl samenwerkte) en 2 Broke Girls. Haar film-cv is minder indrukwekkend. Ze maakte twee jaar terug alleen The Last Song, een Miley Cyrus-film met een hoog soapgehalte. Speelfilms maken is duidelijk niet waar haar kracht ligt, bewijst ze opnieuw met One for the Money.

Het is vooral jammer voor de fans van de Stephanie Plum-boeken dat deze film de verwachtingen van de trouwe lezers niet waarmaakt. De boeken van Evanovich bieden genoeg stof voor iets beters, maar met deze cast en crew zit er waarschijnlijk geen tweede film in. Voor Heigl is het de zoveelste tegenvaller uit haar filmcarrière. Toch blijft zij een leuke actrice om te zien en is zij een van de weinige jonge actrices die een romkom kan dragen. Hopelijk weet zij binnenkort weer iets leuks in de stijl van 27 Dresses af te leveren, waardoor haar laatste paar films, waaronder One for the Money, worden vergeten.