Recensie

Jack and Jill (2011)

Is Adam Sandler definitief de weg kwijt…?

Beste filmliefhebber,

Wij zien dat je een adblocker gebruikt. Dit vinden wij jammer, want FilmTotaal is dankzij onze advertenties gratis toegankelijk. Graag willen we je vragen een uitzondering te maken voor FilmTotaal. Hoe je dat moet doen lees je hier.

M.v.g FilmTotaal

door Joris Brieffies om 21:04 in RECENSIES
Jack and Jill poster
Regie: Dennis Dugan | Cast: Adam Sandler (Jack Sadelstein/Jill Sadelstein), Katie Holmes (Erin Sadelstein), Rohan Chand (Gary Sadelstein), Elodie Tougne (Sofia Sadelstein), Al Pacino (zichzelf), | Speelduur: 91minuten | Jaar: 2011

Jack and Jill, de nieuwste film van Adam Sandler is in de Verenigde Staten door vrijwel de gehele pers neergesabeld. Op Rotten Tomatoes bleef de film lange tijd op een 0% score staan, op IMDB haalt de film momenteel net een 2,9 en de film kreeg vernietigende recensies. De film bereikte echter wel de tweede plek in de box office en kreeg een aardige CinemaScore-beoordeling. Een beetje verwarrend, net als de film zelf.

In Jack and Jill speelt Adam Sandler Jack Sadelstein, een succesvolle reclameregisseur met een aantrekkelijke vrouw en twee kinderen. Een van hen is een geadopteerd Indiaas jongetje dat de rare eigenschap heeft objecten op zijn lichaam te tapen (?!). Het gezin maakt zich op voor Thanksgiving en de komst van Jacks tweelingzus Jill. Zij is groot, dik, schreeuwerig, bitter, laat scheten, zweet, draagt een papegaai op haar schouder…en wordt gespeeld door Adam Sandler. Als blijkt dat ze ook na Thanksgiving wil blijven, is het huis te klein. Maar dan komt Al Pacino.

Eigenlijk doet het er allemaal niet toe. Het verhaal is dun, flauw en gezapig. De grappen zijn van een hoog poep- en piesgehalte (scheten, overmatig zweten, diarree, het komt allemaal voorbij) en het acteerwerk is beneden alle peil. De film is in wezen een aaneenschakeling van banaliteiten, clichés en goedkoop sentiment. Maar toch gloort er nog iets. Het succes van de films waarmee Adam Sandler internationaal doorbrak (Happy Gilmore, The Waterboy) was onder meer te danken aan de manier waarop hij zijn van-dik-hout-zaagt-men-plankenhumor op een bijzonder sympathieke manier wist te brengen. Hij was verfrissend en ontwapenend. En die sympathie raakt hij zelfs in Jack and Jill niet volledig kwijt. Hoezeer hij ook zijn best doet.

Jack and Jill zal zonder twijfel (en terecht) als een van de slechtste film van het jaar de boeken in gaan, maar ondanks de voorspelbaarheid en het niveau van de grappen, is hij soms nog wel geestig. Dat geldt zelfs voor de manier waarop Sandler gestalte geeft aan Jill. Daarbij is ook het aandeel van Pacino opmerkelijk. Deze speelt zichzelf, met een flinke dosis zelfspot, maar waarom? Jack and Jill is al met al vooral een heel bevreemdende kijkervaring. De film is er echter niet mee gered.

29 Reacties

account_circleLog in of registreer om mee te praten.

11qqaazz

Avatar

Ik had niets anders verwacht.

http://redlettermedia.com/half-in-the-bag/jack-and-jill/

Jonathancrane

Avatar

2 sterren - Joris, je bent veel te gul. Dit is nu al de slechtste film die zal uitkomen dit jaar.

jaime91

Avatar

Jonathancrane "2 sterren - Joris, je bent veel te gul. Dit is nu al de slechtste film die zal uitkomen dit jaar."

Ja precies hoezo 2 sterren?? Die hele film is gewoon Crap met een hoofdletter C en dan verdient ie nog 2 sterren? Fijn dat zelfs het slechtste van het slechtste hier nog ruimschoots beloond word.:| De enige plek waar deze film welliswaar nog horen zal scoren is bij de razzies en dat is niet meer dan terecht. Zonde dat Sandler zich tot dit niveau verlaagt,niet dat zijn films ooit van hoog niveau waren maar er zitten zeker een paar vermakelijke films tussen.

Jonathancrane

Avatar

jaime91 "Ja precies hoezo 2 sterren?? Die hele film is gewoon Crap met een hoofdletter C en dan verdient ie nog 2 sterren? Fijn dat zelfs het slechtste van het slechtste hier nog ruimschoots beloond word.:| De enige plek waar deze film welliswaar nog horen zal scoren is bij de razzies en dat is niet meer dan terecht. Zonde dat Sandler zich tot dit niveau verlaagt,niet dat zijn films ooit van hoog niveau waren maar er zitten zeker een paar vermakelijke films tussen."


Is Joris 1 van die nieuwe recensenten die ze zochten, want ik zag dat onlangs staan, maar nog geen recensies ervan gezien.

Frietgezicht

Avatar

Lijkt mij wel leuk,ik hou wel van die slechte flauwe humor( Don't Be a Menace o.a.)

Paranoid

Avatar

Ik heb een paar minuten van deze film gezien online voordat ik het uit had gezet. Werkelijk een film die geen punt hoger als 0 verdient, en zeker geen 2 sterren(!?) die hier wordt gegeven.

pringles

Avatar

Ja,zelfs een film als The tourist krijgt 1 ster

PRIME

Avatar

The Darkest Hour is de slechtste film van het jaar.




Maar waarom doet Sandler dit? Met Funny People en die ene met Jeniffer Aniston liet hij juist zien dat ie weer een beetje kon acteren....

AlexDeLarge

Avatar

Veel recensenten lijken een vijfsterrensysteem niet helemaal te begrijpen, heb ik soms het idee. Zo is drie sterren een ruime voldoende, maar velen lijken het te gebruiken voor zeer matige films. Twee sterren is voor films die dan wel slecht zijn, maar tenminste nog genietbaar en amusant kunnen zijn. Aangezien Jack & Jill absoluut niet onder die categorie valt, is dat een belediging voor alle tweesterrenwaardige films. Een halve ster zou daarentegen ten strengste aan te raden zijn.

Wees er niet bang voor, joh. Die halve tot anderhalve ster zijn een optie; gebruik ze. Anders kan je net zo goed een driesterrensysteem gebruiken, nietwaar?

11qqaazz

Avatar

Ik dacht dat 3 sterren een 6 was en 5 sterren een 10. Maar 3 sterren is dus een 7?

Banned

Avatar

Het doet er niet toe hoeveel sterren het krijgt... het had gewoon geen recensie moeten krijgen. Dat verdiend DIT nu ja een film kun je dit niet noemen, helemaal niet. 2 sterren??? ik zou graag verantwoording horen van de recensent.

11qqaazz

Avatar

Ja...en waar blijft de recensie van Marmaduke? Wacht al een eeuwigheid.

Frietgezicht

Avatar

Slechtste film van het jaar?Nu al?Mensen hebben wel praatjes en iedereen heeft blijkbaar wel heel snel deze film gekeken(raar,als die nog niet uit is,als je dan zoveel haast hebt met downloaden van deze film,want je kan het verwachten toch)
Komt er dit jaar geen Uwe Boll en Twilight-film dan?Kan slechter dan.

Deze man heeft een recensie geschreven en dus een eigen onderbouwde mening gegeven.
Als mensen nou zeiken bij zo'n niet onderbouwde aanrader van een trailer (of afrader bij The Dark Knight Rises trailer) ok,maar nu is zijn mening gewoon 2 sterren,smaken verschillen.

KeesjeNL

Avatar

Daarbij is ook het aandeel van Pacino opmerkelijk. Deze speelt zichzelf, met een flinke dosis zelfspot, maar waarom?

afbeelding

benjamin

Avatar

Grown Ups kreeg anders maar één ster (geheel terecht overigens), dus een beetje vreemd dat deze er toch twee krijgt. Milde recensent, laten we maar zeggen.

B@chelor

Avatar

Waar gaat 't heen met Sandler? Grown Ups kon ik niet eens afkijken; die heb ik na 15min uitgezet. Deze zal ik zeker overslaan.

Ienstien965

Avatar

Vreselijke acteur, vreselijke films.

SunChaser

Avatar

Grown Ups was nog wel vermakelijk. In de recensie het de slechtste film van 2012 noemen en 2 sterren??

Funny Games US kreeg er nul.

Frietgezicht

Avatar

SunChaser "Grown Ups was nog wel vermakelijk. In de recensie het de slechtste film van 2012 noemen en 2 sterren??

Funny Games US kreeg er nul."


Die met Naomi Watts?? Slaat dan nergens op,Trespass met Cage verdiend er nul.

SunChaser

Avatar

Yep, FG US nul sterren: http://www.filmtotaal.nl/recensie.php?id=11240

Belachelijk want er worden zoveel remakes gemaakt en beoordeeld. Maar goed, das een oude discussie. Dat J&J er 2 krijgt is gezien de recensie belachelijk.

AlexDeLarge

Avatar

SunChaser "Grown Ups was nog wel vermakelijk. In de recensie het de slechtste film van 2012 noemen en 2 sterren??

Funny Games US kreeg er nul."


Dat is pas echt grappig. Dat het een shot voor shot remake is neemt nog niet weg dat het een goede film is.

Blockbuster

Avatar

Adam Sandler maakt alleen maar flauwe films, en toch worden er aan de lopende band films met hem gemaakt, omdat ie in de USA een publiekslieveling is. Enige film die ik nog een beetje te pruimen vond, is Big Daddy. Al Pacino heeft ook zijn geloofwaardigheid verloren, net als Robert DeNiro overigens: beiden zitten de laatste jaren of in flauwe komedies of in direct-to-dvd spul, en dat heeft natuurlijk alles met hun leeftijd te maken (uit de gratie?), maar de schoorsteen zal toch gerookt moeten worden.

Jonathancrane

Avatar

Euh, wat is met de Top 40 hier boven me ?

Jack/Jill zuigt als een film, heb je smaak ga je er niet heen !

Klaar, punt uit !

Blockbuster

Avatar

Jonathancrane "Euh, wat is met de Top 40 hier boven me ?

Jack/Jill zuigt als een film, heb je smaak ga je er niet heen !

Klaar, punt uit !"


Sorry, reactie verkeerd geplakt, hij is alweer weg. :P

::DFC::Nohands[NL]

Avatar

Ienstien965 "Vreselijke acteur, vreselijke films."

Helemaal mee eens......zonde van het geld om de film te maken, zijn veel schrijvers en regiseurs die graag een goede film kunnen en wilen maken.

geertvdheide

Avatar

Deze lijkt ook mij afschuwelijk; van de trailer kreeg ik al kromme tenen. Mannen die zich voordoen als vrouw zijn in mijn boekje ook bij voorbaat al niet grappig (Martin Lawrence en Eddie Murphy proberen het ook nog altijd regelmatig, en zonder succes).

Maar: Ik vind Adam Sandler niet per definitie slecht. Hij heeft een kinderlijke stijl van humor waar je best een hekel aan mag hebben, maar naar mijn mening heeft hij nog wel een aantal leuke dingen gedaan. Happy Gillmore en Punch Drunk Love komen het eerste in mij op.

Dus laten we de man niet compleet veroordelen vanwege zijn vele slechte films. En ja, waarschijnlijk zijn die 2 sterren te gul, en niet in lijn met de recensie, maar ach, dat gebeurt Smiley face

SunChaser

Avatar

::DFC::Nohands[NL "]Helemaal mee eens......zonde van het geld om de film te maken, zijn veel schrijvers en regiseurs die graag een goede film kunnen en wilen maken."


Dat is natuurlijk onzin, AS-film brengen veel geld op waar weer andere films van gemaakt kunnen worden.

P2bLout

Avatar

Ik vermijd films van Adam Sandler als de pest. Wat betreft Geert z'n reactie, ben ik het dus totaal mee oneens.

Als je de ratings bekijkt van films "Tootsie" en "Some like it hot" lukt het soms wel eens, ligt dus meer aan deze film en Adam Sandler als aan het concept lijkt me..

Jack and Jill

acties