Welcome to the Rileys (2010)

Debuterend regisseur Jake Scott levert een prachtig klein familiedrama met indrukwekkende rollen af.

Leestijd: 2 min 37 sec
Regie: Jake Scott | Cast: James Gandolfini (Doug Riley), Kristen Stewart (Allison), Melissa Leo (Lois Riley), e.a. | Speelduur: 110 minuten | Jaar: 2010

Regisseur Jake Scott weet met dank aan de topperformances van James Gandolfini, Kristen Stewart en Melissa Leo een prachtig ingetogen familiedrama neer te zetten. Hoewel het uitgangspunt van een echtpaar dat hun kind verliest al veelgebruikt is, is de uitwerking meer dan fraai.

Doug en Lois Riley zijn bijna dertig jaar met elkaar getrouwd, maar praten nauwelijks met elkaar. Lois komt zelfs niet meer buiten. Wanneer iemand haar de vraag “hoe oud is je dochter?” stelt begrijpen we waarom. De Rileys verloren hun vijftienjarige dochter bij een auto-ongeluk. Doug zocht zijn heil bij een minnares, maar wanneer die plotseling komt te overlijden weet hij ook niet meer wat te doen. Op een zakenreis naar New Orleans ontmoet hij de zestienjarige stripper Allison. Hij besluit in New Orleans te blijven en zich over haar te ontfermen. Lois beseft dat dit de laatste kans is om haar huwelijk te redden en het onvermijdelijke moment om het heft in eigen handen te nemen is aangebroken.

Jake Scott maakte tot nu toe vooral videoclips voor bands als U2 en R.E.M. Ook zijn director of photography was relatief onervaren, maar aan de film is dat nauwelijks terug te zien. Elementen als de cinematografie, soundtrack en montage zijn uitstekend verzorgd maar vallen nergens op en staan duidelijk in dienst van het verhaal en de acteerprestaties. Scott heeft hierdoor een beklijvende, goed gebalanceerde film weten te maken waarbij hij de drie acteurs tot grote prestaties wist aan te sturen.

Melissa Leo, die van de drie grote rollen de kleinste heeft, won dit jaar nog een Oscar voor haar rol in The Fighter. Als je die rol met deze vergelijkt begrijp je extra goed waarom ze hem verdiende. In Welcome To The Rileys speelt ze nagenoeg het tegenovergestelde van haar rol in The Fighter, want hier is ze een door verdriet versteende moeder uit de upper class. Ondanks de geringe tekst en het stalen gezicht weet ze Lois prachtig kwetsbaar neer te zetten. James Gandolfini, die de hoofdrol speelt, kennen we natuurlijk vooral van The Sopranos. In Welcome To The Rileys zet hij op memorabele wijze een integere huisman neer. Hij creëert een mooie balans tussen hoe hij Allison nodig heeft als vriend, maar vooral als dochter om voor te zorgen en boos op te worden. Die surrogaatdochter wordt gespeeld door Kristen Stewart (Twilight). Ze zet de grove, rebelse en voor het leven getekende Allison op indrukwekkende wijze neer door haar breekbaarheid slechts sporadisch en heel subtiel door haar botte en harde buitenkant heen te laten komen.

Zowel de scènes tussen Gandolfini en Stewart en die tussen Gandolfini en Leo zijn prachtig en aangrijpend. De mooiste scènes zijn echter die waarin ze gedrieën verschijnen. De manier waarop ze het verlangen om een gezin te vormen aan de ene kant en de wetenschap dat dat onmogelijk is aan de andere kant, laten zien is in één woord grandioos. Jake Scott weet van een bekend uitgangspunt een wonderschone film te maken waarmee hij de lat hoog legt voor volgende projecten.