The Lincoln Lawyer

The Lincoln Lawyer (2011)

Matthew McConaughey is perfect gecast als macho-advocaat in deze verder weinig bijzondere advocatenthriller.

Leestijd: 1 min 42 sec
Regie: Brad Furman | Cast: Matthew McConaughey (Mick Haller), Ryan Philippe (Louis Roulet), Marisa Tomei (Maggie McPherson), William H. Macy (Frank Levin), John Leguizamo (Val Valenzuela), Josh Lucas (Ted Minton), e.a. | Speelduur: 118 minuten | Jaar: 2011

Het is even zoeken waar regisseur Brad Furham heen wil met zijn nieuwste film. Nadat verschillende verhaallijnen rondom macho-advocaat Mickey Haller worden opgezet, komt de focus uiteindelijk vooral te liggen op de zaak van rijkeluiszoontje Louis Roulet. Daarmee wordt The Lincoln Lawyer een spannende, degelijke thriller die het moet hebben van de acteurs.

Strafrechtadvocaat Mickey Haller werkt alleen en zijn kantoor is zijn luxe Lincoln met chauffeur. Hij vertegenwoordigt voornamelijk zwartbetalende criminelen die nagenoeg altijd schuldig zijn. Zijn ex-vrouw Maggie, met wie Mickey een dochter heeft, is officier van justitie en kan het niet verdragen dat hij zulk uitschot blijft vertegenwoordigen. Wanneer Mickey de zaak van rijkeluiszoontje Louis Roulet aanneemt, loopt hij echter tegen zijn eigen nonchalance en geldbejag aan.

The Lincoln Lawyer is de verfilming van het gelijknamige boek van Michael Connelly die eerder verantwoordelijk was voor Blood Work, in 2002 met matig succes verfilmd door Clint Eastwood. Het was ook deze Connelly die McConaughey wilde voor de hoofdrol naar aanleiding van zijn rol in Tropic Thunder. Een terechte keuze want McConaughey is perfect gecast als de machoman die door zijn charme toch met van alles wegkomt. Ook Ryan Philippe verschijnt in een rol die hem op het lijf geschreven is. Het is wel mede daarom dat de film zichzelf op enkele punten al verraadt voordat dat de bedoeling is.

Regisseur Brad Furman, die met The Lincoln Lawyer zijn eerste noemenswaardige bioscoopfilm aflevert, heeft verder geen verrassingen in petto en houdt de film braafjes binnen de bekende grenzen van de advocatenthriller. De goede casting met bijrollen van onder anderen William H. Macy, John Leguizamo en Marisa Tomei helpen hem in positieve zin. Zij zorgen er samen met een prima spelende McConaughey voor dat de film toch spannend wordt. The Lincoln Lawyer zit namelijk ondanks het zoekende begin en de voorspelbaarheid van het scenario degelijk in elkaar.