Tuesday, After Christmas

Tuesday, After Christmas (2010)

Ook dit beklemmende relatiedrama laat zien dat de Roemeense golf nog lang geen slijtage vertoont.

Leestijd: 2 min 34 sec
Regie: Radu Muntean | Cast: Dragos Bucur (Cristi), Mimi Branescu (Paul Hanganu), Maria Popistasu (Raluca), Mirela Oprisor (Adriana Hanganu) e.a. | Speelduur: 97 minuten | Jaar: 2010

Het is een eeuwenoud dilemma: een man die moet kiezen tussen het veilig bestaan met vrouw en kind of het avontuur met zijn (jongere) minnares, die hem weer als een puber doet voelen. Hoewel je zou denken dat in de filmgeschiedenis alles wat over dit thema te zeggen is al eens aan bod is gekomen, lukt het regisseur Radu Muntean toch met een nieuwe invalshoek te komen. Zijn aanpak is namelijk zo realistisch en beklemmend dat het predicaat ‘uit het leven gegrepen’ voor de verandering eens wel op zijn plaats is.

Regisseur Radu Muntean maakte eerder het politieke drama The Paper Will Be Blue en Boogie, waarin hij ook al het leven van Roemeense dertigers als uitgangspunt nam. Tuesday, After Christmas gaat over Paul Hanganu, die al tien jaar gelukkig is getrouwd, maar toch al maanden is verwikkeld in een affaire met de jongere tandarts Raluca. Waar een dergelijk uitgangspunt vaak resulteert in een relatief voorspelbare film waarin de man zich in alle bochten wringt om zijn ontrouw verborgen te houden voor zijn vrouw, besluit Paul het geheim gewoon op te biechten, iets wat de wereld van zijn vrouw van het ene op het andere moment op zijn kop zet.

In de 97 minuten die Tuesday, After Christmas duurt, zullen niet meer dan twintig shots te zien zijn. Muntean maakt, net als in Boogie, gebruik van buitengewoon lang uitgesponnen scènes zonder onderbrekingen. Dat is een aanpak die veel vergt van de acteurs en de kijker, maar er wel voor zorgt dat de film zeer realistisch aanvoelt. In het echte leven gebeurt het namelijk ook niet dat er om de paar minuten wordt weggesneden naar een volgende scène.

Deze regievisie van Muntean betaalt zich het best uit in de scène waarin Paul zijn ontrouw opbiecht. De reactie van zijn echtgenote is in eerste instantie nog heel kalm en beheerst, maar naarmate de meer dan tien minuten durende scène vordert, verliest ze steeds meer de controle en wordt prachtig duidelijk hoe haar tot dan toe gelukkige leven plotseling als een luchtbel uit elkaar spat. Ook het moment waarop Adriana plotseling opduikt bij een tandartsafspraak en zonder het te weten in gesprek is met de minnares van haar echtgenoot, wordt erg fraai uitgespeeld.

Het is aan de drie uitstekende acteurs te danken dat de film ondanks het trage tempo geen moment verveelt. Mirela Oprisor heeft als vrouw van Paul de dankbaarste rol aangezien zij de radeloosheid van de wanhopige en verbitterde echtgenote mag verbeelden, maar ook Mimi Branescu en Maria Popistasu maken indruk als de twee tortelduifjes die ontzettend op elkaar verliefd zijn, maar nooit kunnen voorspellen of hun relatie wel zal standhouden. Zeker niet omdat Paul geplaagd wordt door schuldgevoel en ook Raluca weet dat door haar het leven van Adriana en haar dochter verwoest is. Of de liefde genoeg is om deze obstakels te overwinnen, daar geeft Tuesday, After Christmas geen antwoord op, maar genoeg stof tot nadenken biedt hij zeker.