Het Geheim

Het Geheim (2010)

Voortreffelijke familiefilm van Joram Lürsen is misschien wel de beste Nederlandse productie van dit jaar.

Leestijd: 2 min 26 sec
Regie: Joram Lürsen | Cast: Thor Braun (Ben Stikker), Theo Maassen (Koos Stikker), Chantal Janzen (Laura Stikker), Daan Schuurmans (Hans Smid), Java Siegertsz (Sylvie), e.a. | Speelduur: 99 minuten | Jaar: 2010

We zijn dit jaar niet verwend met heel veel echt goede Nederlandse films. De Gelukkige Huisvrouw was redelijk, maar had last van het niet al te indrukwekkende bronmateriaal van Heleen van Royen. Gouden Kalfwinnaar Joy van Mijke de Jong was een degelijke arthousefilm, maar voor de rest was het toch vooral behelpen geblazen. Daarom is het ook zo fijn Het Geheim te bekijken, eindelijk eens een origineel verhaal dat goed is verteld en daarmee een ideale kerstfilm is geworden die op ieders gezicht een glimlach zal toveren.

Het Geheim is de eerste speelfilm van Joram Lürsen na het onwaarschijnlijke succes van Alles is Liefde en dat schept verwachtingen. Lürsen besloot zich daar weinig van aan te trekken en keert terug naar het genre waar hij met In Oranje groot mee is geworden: de jeugdfilm. Het scenario van Frank Ketelaar gaat om de achtjarige Ben die gek is op goochelen. Als hij een show heeft bezocht van Hans Smid (een geestige persiflage op Hans Klok door Daan Schuurmans) wil hij zelf ook graag optreden als illusionist. Samen met zijn onhandige vader Koos en vriendin Sylvie heeft hij veel succes als Stikker en Zoon. Dat verandert echter als zijn vader Sylvie wil laten verdwijnen tijdens de grote verdwijntruc. Het verdwijnen lukt, maar het laten terugkomen helaas niet.

Veel Nederlandse speelfilms hebben hevig te lijden onder matige scenario’s en houterig acteerwerk, maar Het Geheim heeft gelukkig geen last van dit euvel. De pas tienjarige Thor Braun zet een uitstekende prestatie neer als Ben, die de film echt moet dragen en het merendeel van de tijd in beeld is. Hij wordt daarbij vakkundig ondersteund door Theo Maassen in een heerlijke rol als lieve, maar klunzige vader die iedereen geregeld laat lachen maar alles wat hij aanraakt weet te verprutsen. Het is een enorm contrast met zijn rol als fundamentalistische christen in de recente tv-serie Bellicher, waarin hij overigens ook tegenover Daan Schuurmans stond. Chantal Janzen heeft een stuk minder te doen als moeder van vier kinderen, maar slaagt er goed in de huiselijkheid van het gezin Stikker over te brengen.

Een groot deel van de charme van Het Geheim is te danken aan de warme regie van Joram Lürsen. De film is gedrenkt in warme en huiselijke kleuren die het belang van familie, het belangrijkste thema in de film, benadrukken. Het beste voorbeeld is de knusse inrichting van het huis van de familie Stikker, dat al snel aanvoelt als ‘thuis’. Het Geheim zit vol met dit soort kleine details die je bijna ongemerkt doen glimlachen. Hoewel het jammer is dat de film in het tweede deel even inzakt door een merkwaardige plotontwikkeling, is Het Geheim een fraaie kerstfilm van Nederlandse bodem waar ouders en hun kinderen ongetwijfeld van zullen genieten.