Machete

Machete (2010)

Wat begon als een faketrailer wordt nu voorgezet als film. Zonder de bemoeienissen van een grote filmstudio kon Rodriguez ongeremd te werk gaan.

Leestijd: 2 min 37 sec
Regie: Robert Rodriguez en Ethan Maniquis | Cast: Danny Trejo (Machete), Michelle Rodriguez (Luz), Jeff Fahey (Booth), Robert De Niro (senator McLaughlin, Jessica Alba (Sartana), Steven Seagal (Torrez), Cheech Marin (Padr), Don Johnson (Lt. Stillman), Lindsay Lohan (April), e.a. | Speelduur: 107 minuten | Jaar: 2010

Het geflopte tweeluik Grindhouse van Quentin Tarantino en Robert Rodriguez bevatte een aantal faketrailers die naar meer smaakten. Die van Machete was er zo één, maar in tegenstelling tot het publiek en Rodriguez geloofden de studio’s niet zo in het project. Ondanks het strikken van verschillende grote namen moest Rodriguez de film zelf zien te produceren voor het belachelijke budget van nog geen twintig miljoen. Machete kwam er dus zonder een hijgende studio in Rodriguez’ nek. Gezien het resultaat is dat misschien maar goed ook.

De oorspronkelijke trailer bevatte naast hoofdrolspeler Danny Trejo ook Cheech Marin en Jeff Fahey. Beide heren keren ook in de film terug in dezelfde rollen. Rodriguez voegde hier nog enkele grote namen aan toe zoals Robert De Niro, Steven Seagal, Michelle Rodriguez, Jessica Alba en Lindsay Lohan. Allen moesten werken voor een mager salaris. Het mag de pret niet drukken, want vanaf minuut één gaan alle registers vol open.

De titel is nog niet in beeld geweest of de ledenmaten en hoofden vliegen in het rond. Gelach en applaus: Machete is begonnen. Machete is een losgeslagen voormalige ‘Mexican Federale’ die zijn sporen verdiend heeft met het hanteren van kapmessen. Nu zoekt hij werk in Amerika nadat hij gebruikt is door de Mexicaanse drugslord Torrez. Machete neemt een klus aan om de corrupte senator McLaughlin te vermoorden, maar als blijkt dat hij weer in een val is getrapt moet hij opnieuw op de vlucht. Tot hij besluit dat het genoeg is geweest en hulp inroept om een genadeloze wraakactie op te zetten. “They just fucked with the wrong Mexican!”

Rodriguez weet het niveau van de openingssequentie aardig vol te houden, maar kiest naarmate de film vordert steeds meer voor de nevenpersonages. Die zijn an sich boeiend en interessant maar het is toch Machete voor wie we gekomen zijn. Bovendien lijkt de film naar het einde toe minder ranzig te worden en grijpt Machete ook steeds minder naar zijn kapmes. Dat is jammer, al blijft er genoeg te genieten.

Vrijwel alle beelden van de oorspronkelijke trailer zitten ook in de film en dat is een wijze beslissing geweest. Rodriguez voegde daar nog het een en ander aan toe. Wat te denken van een topless Lindsay Lohan, een douchende Jessica Alba, een naakte vrouw die op inventieve wijze een telefoon met zich meedraagt en verschillende andere schaars of ongeklede dames. De film gaat ook op dit front lekker over de top en bevat naast de indrukwekkende performance van Danny Trejo nog een aantal mooie rollen met die van Don Johnson en Robert De Niro als uitschieters.

Zonder steun en daarmee ook bemoeienis van een studio levert Rodriguez een grove, platte maar zeer vermakelijke film af. Machete is cult in wording, al lijkt Rodriguez dat soms iets te duidelijk voor ogen te hebben gehad. Voor het grootste deel is de film echter heerlijk pretentieloos en dus is het volop smullen geblazen.