Love Happens

Love Happens (2009)

Halfslachtige poging tot een drama over rouwverwerking laat een zwakke indruk achter doordat de genreconventies van de romantische komedie niet opzij worden geschoven.

Leestijd: 2 min 16 sec
Regie: Brandon Camp | Cast: Aaron Eckhart (Burke Ryan), Jennifer Aniston (Eloise Chandler), Dan Fogler (Lane Marshall), Martin Sheen (Burkes schoonvader), John Carroll Lynch (Walter) e.a. | Speelduur: 109 minuten | Jaar: 2009

Ergens in Love Happens probeert een goede film zich wanhopig een weg naar buiten te worstelen. Dat het niet lukt, is voornamelijk te wijten aan de angst van de makers om de genreconventies van de romantische komedie opzij te schuiven. Wat overblijft is een halfbakken poging een realistisch verhaal over rouwverwerking te vertellen, verpakt in een romantisch sausje met als uithangbord Jennifer Aniston die de mensen naar de bioscoop moet lokken.

Burke Ryan is een positiviteitsgoeroe die na het overlijden van zijn vrouw een boek schreef over rouwverwerking en nu Amerika doorreist om seminars te geven aan mensen die moeten zien om te gaan met het verlies van een geliefde. Het wordt echter al snel duidelijk dat Ryan de positieve boodschap die hij uitdraagt (“I feel A-OKAY!”) nog niet op zichzelf heeft betrokken en met een geheim door het leven gaat. Als hij op een van zijn seminars in Seattle de bloemiste Eloise Chandler (geen lekker bekkende naam voor een romcom) ontmoet, durft hij langzaam weer het leven te omarmen en eerlijk naar zichzelf in de spiegel te kijken.

Hoewel Love Happens geafficheerd wordt als een romantische komedie, valt er bijzonder weinig te lachen. De film is bovenal een portret van een man die zichzelf niet heeft durven te vergeven voor een ongeluk dat jaren geleden heeft plaatsgevonden. Dat is een zwaar thema dat het grote publiek waarschijnlijk zou afschrikken, moet regisseur Brandon Camp waarschijnlijk gedacht hebben. Daarom kon hij de verleiding niet weerstaan om er toch wat luchtigere aspecten tegenaan te gooien. Zo hebben Burke en Eloise beiden een excentrieke vriend(in), zoals het elke romantische komedie betaamt, en staan de twee voor een groot conflict dat ze moeten zien te overwinnen voor ze elkaar echt in de armen kunnen vallen.

Lichtpuntje in Love Happens is Aaron Eckhart die de film overeind houdt en ervoor zorgt dat de kijker zich nog enigszins betrokken voelt bij wat er op het scherm gebeurt. Helaas heeft zijn tegenspeelster Jennifer Aniston veel minder te doen in een ondankbare rol, waardoor haar talent niet benut wordt en de relatie tussen haar personage en Burke bovendien weinig indruk achterlaat.

Doordat Brandon Camp de keuze tussen drama en komedie niet heeft durven te maken, komen beide aspecten niet alleen slecht uit de verf, maar is de film bij vlagen ook aan de saaie kant. Het is een romantische komedie zonder de grappen en een drama zonder intensiteit. Love Happens is dus een dubbele mislukking en dat is jammer van het talent voor de camera, waar helaas veel te weinig mee wordt gedaan.