Le Hérisson

Le Hérisson (2009)

Egels en zingeving. Van levensbelang in de wereld van een elfjarige.

Leestijd: 2 min 4 sec
Regie: Mona Achache | Cast: Josiane Balasko (Renée Michel), Garance Le Guillermic (Paloma Josse), Togo Igawa (Kakuro Ozu) | Speelduur: 100 minuten | Jaar: 2009

Wat doe als je elf jaar bent en geen zin hebt in het leven? Juist. Dan pleeg je zelfmoord. Maar niet voordat je echt zeker weet dat er niets mooi is aan het leven. Dit is zo’n beetje de gedachtewereld van Paloma, een intelligent meisje dat ondanks haar jonge leeftijd kampt met grote levensvragen.

Paloma woont met haar rijke familie in een luxe appartementencomplex in Parijs en vergelijkt haar leven met een grote goudviskom, waarin iedereen hetzelfde deprimerende rondje zwemt. Ze besluit dan ook om zich voor haar twaalfde verjaardag van het leven te beroven. Ze geeft zichzelf nog een half jaar. Gewapend met een oude camera volgt ze haar familie en buren in de hoop bijzondere ontdekkingen te doen die het leven het waard maken. Als ze in dat halve jaar geen uitweg uit die vissenkom weet te vinden, dan maakt ze er een einde aan. Tenminste, dat is haar plan. Maar dan ontmoet ze de stugge conciërge van het appartementengebouw, mevrouw Renée Michel. De opbloeiende en bijzondere relatie tussen mevrouw Michel en een mysterieuze Japanner vormt voor Paloma een bron van fascinatie.

Ondanks dat Paloma´s belevingswereld centraal staat in Le Hérisson, is de relatie tussen de introverte conciërge en de Japanner misschien wel mooier en boeiender. Mevrouw Michel houdt zich afzijdig van de rijke bewoners van het appartementencomplex en wil niet dat ze erachter komen dat ze intelligent is en een voorliefde heeft voor literaire meesterwerken. De titel van de film verwijst dan ook naar de bijnaam die Paloma voor mevrouw Michel bedenkt: de egel. Net zoals een egel lijkt de conciërge aan de buitenkant prikkelbaar en stug, maar is van binnen vol elegantie en leven. Haar wereldje bevindt zich voornamelijk achter gesloten deuren. De komst van de Japanner doet haar echter langzaam uit haar schulp kruipen. De film begint leuk, maar wordt pas echt interessant als de ongewone relatie van de twee in het middelpunt komt te staan. De dynamiek tussen hen zorgt voor geestige en mooie momenten en werkt uiteindelijk toe naar een verrassende wending.

Filmmaakster Mona Achache heeft tijdens het filmfestival Film By The Sea voor Le Hérisson terecht de Film en Literatuuraward gewonnen. Met subtiele humor en excentrieke personages zet ze een film neer die ons niet alleen een spiegel voor houdt, maar ons vooral ook in vervoering brengt.