Scary Movie 4

Scary Movie 4 (2006)

Meer van hetzelfde, vol poep- en piesgrappen.

Leestijd: 3 min 36 sec
Regie: David Zucker | Cast: Anna Faris (Cindy Campbell), Regina Hall (Brenda Meeks), Craig Bierko (Tom Ryan), Simon Rex (George), e.a. | Duur: 83 minuten

“No mercy. No shame. No sequel”, zo luidde de tagline van de eerste Scary Movie film. Dat de makers de belofte “no sequel” al drie keer niet zijn nagekomen heeft natuurlijk alles te maken met het “no shame” statement, waarmee ze nog maar weer eens bevestigen dat ze inderdaad “no mercy” met het bioscooppubliek hebben. Zonder gekheid, de Scary Movie films waren tot nu toe in financieel opzicht grote successen. Hoewel ze natuurlijk niet als hoogstaande cinema kunnen worden betiteld bieden de films met hun al dan niet geslaagde parodieën op andere films iedere keer weer voldoende vermaak voor de vele liefhebbers. Ook Scary Movie 4 zal ongetwijfeld weer op veel belangstelling kunnen reken en daarmee zullen, ook voor dit deel, de kassa’s weer flink rinkelen.

Cindy Campbell bezoekt als sociaal werkster een oude vrouw en ontdekt daar in huis de geest van een klein jongetje. Ze besluit uit te zoeken wie hij is en wat er destijds met hem is gebeurd. Ze krijgt daarbij hulp van de buurman Tom Ryan. Tom is kraanmachinist in de haven, gescheiden en heeft twee vervelende bijdehante kinderen. Ondertussen wordt de aarde aangevallen door buitenaardse wezens die in een gigantische i-pod dood en verderf komen zaaien. Het brein achter deze invasie is de kwaadaardige Jigsaw: een kinderachtige vent op een driewielertje die graag puzzelt en mensen in groezelige badkamers laat creperen. Cindy, Tom en ook Cindy’s nymfomane vriendin Brenda komen tijdens hun queeste onder andere in een klein en volledig van de buitenwereld afgesloten dorpje terecht, waar de mensen 150 jaar achter lopen en ze continu op een gedragen manier met elkaar praten over datgene waarover ze niet zullen spreken. Ook krijgt Cindy steeds meer het idee dat dit alles wel eens te maken kan hebben met een voorval van een aantal jaren geleden toen ze als bokster het moest opnemen tegen de titelverdedigster wat uitdraaide op een gigantisch drama (iets met een krukje dat verkeerd stond…). Hoe dan ook, een uiteindelijke confrontatie met Jigsaw lijkt onvermijdelijk

Uit bovenstaande synopsis zou je kunnen concluderen dat het verhaal niet zo heel erg veel voorstelt, om niet te zeggen dat het nogal… tja, belachelijk is. Dat klopt en dat is ook meteen het handelsmerk van een Scary Movie film. Ook deel 4 bevat geen intrigerend verhaal maar bestaat eigenlijk meer uit een verzameling sketches die op creatieve wijze aan elkaar zijn geknutseld. Rode draad in de film vormt de parodie op Spielberg’s War of the Worlds en verder worden er uitstapjes gemaakt naar The Grudge, Saw en Saw II, Brokeback Mountain, The Village en nog verschillende andere films. Het persifleren van bekende films vormt het belangrijkste ingrediënt en zorgt voor een aangename aha-erlebnis bij de kijker (vooropgesteld dat hij de films die op de hak worden genomen ook gezien heeft, wat toch wel een grote pré is.)

Qua humor hanteert Scary Movie 4 een simpel doch effectief concept dat ooit door Jim Abrahams en David Zucker met films als Airplane en Naked Gun populair is geworden: absurde persiflages in een schijnbaar serieuze setting, waarbij de acteurs onbenullige karakters spelen die met een ernstig gezicht de meest idiote dingen zeggen en doen. Het is vooral dat contrast dat het erg goed doet en voor hilariteit zorgt. Dit humorconcept is dus ook in Scary Movie 4 (door Zucker geregisseerd) toegepast en dan blijkt toch maar weer dat het allemaal niet zo makkelijk is als het lijkt. Het niveau van een Airplane en de eerst Naked Gun wordt nooit gehaald. Absurd en onbenullig heeft dus wel degelijk verschillende gradaties in kwaliteit. De humor van Scary Movie 4 valt dan toch meer in de categorie ‘platte puberale onderbroekenlol’. Dit neemt overigens niet weg dat sommige persiflages best aardig zijn en ach, met poep- en piesgrappen heb je al snel de lachers op je hand. Misschien wel de leukste persiflage is die waarin Tom Ryan (lees: Tom Cruise) te gast is bij Oprah en daar volledig uit z’n dak gaat waarbij hij zichzelf op een zeer gênante manier volkomen belachelijk maakt. Scary Movie 4 is pretentieloos, simpel en plat vermaak en dat kan best lekker zijn op z’n tijd maar met deel 5 mogen ze toch echt nog wel even wachten