Bandidas

Bandidas (2006)

Op eigenlijk alle gebieden wordt in de actiekomedie Bandidas de plank net misgeslagen

Leestijd: 2 min 45 sec
Regie: Joachim Roenning & Espen Sandberg | Cast: Penélope Cruz (Maria Alvarez), Salma Hayek (Sara Sandoval), Steve Zahn (Quentin Cooke), Dwight Yoakam (Tyler Jackson) Sam Shepard (Bill Buck) e.a. | Duur: 93 minuten

Op eigenlijk alle gebieden wordt in de actiekomedie Bandidas de plank net misgeslagen. Voor een actiefilm is de actie schaars en flauw, voor een komedie ontbreken de sterke grappen, komische situaties of lachwekkende personages. Het verhaal zit slecht in elkaar en wordt te serieus genomen door bijna iedereen die bij de film betrokken is. Dit is erg jammer, want je ontkomt niet aan het gevoel dat dit een erg leuke, onbekommerde film à la The Mask of Zorro of Butch Cassidy and the Sundance Kid had kunnen worden.

In die twee genoemde films straalde het plezier er vanaf, maar dat is bij deze film niet het geval. Penelope Cruz en Salma Hayek hebben bij vlagen misschien wel lol gehad, maar daarvan komt weinig op het doek en in de zaal terecht. Als zij wat meer pret hadden gehad in hun rollen, hadden ze vast ook veel meer chemie gehad, die nu ver te zoeken is. Het had de constante ruzies tussen de personages wat verteerbaarder kunnen maken.

Cruz speelt Maria Alvarez, de simpele dochter van een boer die samen met de welopgevoede en geschoolde rijkeluisdochter Sara Sandoval (Hayek) een pact sluit als hun vaders worden neergeschoten door de vertegenwoordigers van de bank van New York. Deze vertegenwoordigers eigenen zich in naam van de bank met geweld het land van de boeren toe om een spoorlijn aan te kunnen leggen. Maria en Sara besluiten om de overgenomen banken in Mexico te gaan beroven. De door Sam Shepard gespeelde Bill Buck moet hen de fijne kneepjes van het vak gaan bijleren. Shepard lijkt met zijn absurde rol de enige te zijn die echt doorheeft dat het materiaal waarmee hij werkt niet al te serieus genomen moet worden, en is als enige dan ook echt een beetje leuk.

Countryster Dwight Yoakam speelt een goede rol in het deze week ook in Nederland uitgebrachte The Three Burials Of Melquiades Estrada, maar heeft te weinig uitstraling om echt dreigend over te komen als materialistische moordenaar Tyler Jackson. Deze film had een scènestelende slechterik goed kunnen gebruiken, maar Yoakam speelt dat niet klaar. Steve Zahn speelt vaak komische rollen, maar is ditmaal zelden humoristisch. Alleen Hayek heeft af en toe zo haar momenten, maar zij is dan op andere momenten weer veel te dramatisch. Cruz schijnt al helemaal nooit door te hebben dat dit een speelse, frisse film had kunnen zijn.

Behalve de acteurs treft ook het zouteloze script blaam, dat frivool wil zijn maar nooit speels wordt. Scriptschrijvers Besson en Kamen, noch regisseurs Roenning en Sandberg weten hoe je een actiefilm moet maken, hoe je een komedie moet maken of hoe je een western moet maken. Vooral de debuterende Scandinavische regisseurs valt te verwijten dat ze eigenlijk geen idee hebben wat ze aan het doen zijn en te werk zijn gegaan als vissen op het droge. De zogenaamde grappen met de paarden van de twee titelpersonages verdient het predikaat mild vermaak nog niet eens. De laatste dialogen tussen Cruz en Hayek doen sterk terug verlangen naar Butch Cassidy and the Sundance Kid, een klassieker die eigenlijk niet in één adem met het armzalige Bandidas mag worden genoemd.