Star Wars: The Clone Wars

Star Wars: The Clone Wars (2008)

Geanimeerde vertelling over een missie van Anakin Skywalker en Obi-Wan Kenobi in de Star Wars-saga.

Leestijd: 2 min 35 sec
Regie: Dave Filoni | Cast: Matt Lanter (Anakin Skywalker), Ashley Eckstein (Ahsoka Tano), James Arnold Taylor (Obi-Wan Kenobi) | Speelduur: 98 minuten | Jaar: 2008.

George Lucas voltooide in 2005 zijn Star Wars-saga. Het verhaal over de galactische boerenjongen Luke en zijn vader Anakin ten tijde van onrust tussen de republiek en de separatisten is afgerond. Althans, dat dácht je. De Star Wars-franchise heeft een ander melkkoetje gevonden. Niks blue of green screen, het is Star Wars the Animated Movie![/i]

Van begin af aan was duidelijk dat George Lucas weinig opheeft met het regisseren van levensechte acteurs. Het liefst heeft hij alles onder controle, precies zoals hij, de bedenker van dit epos, het allemaal voor ogen ziet. Wat dat betreft heeft hij met Star Wars: The Clone Wars zijn hart op kunnen halen, ware het niet dat hij de regie over heeft gelaten aan Dave Filoni die een aantal episodes van de veelgeprezen animatieserie Avatar: The Last Airbender op zijn naam heeft staan.

De reden die Filoni en Lucas opgeven voor het bestaan van de film is dat er nog steeds een onuitputtelijke bron van verhalen staat te wachten om te worden aangeboord in de strijd tussen de republiek en de separatisten. Star Wars: The Clone Wars speelt zich af vóór The Revenge of the Sith. Anakin is nog niet overgelopen naar de duistere zijde en heeft een nog altijd sterke vriendschap met Obi-Wan. Om Anakin zich volwassener te laten gedragen, besluit Yoda hem een Padawan-leerling toe te wijzen. Deze stoere en zeer slimme Ahsoka Tano lijkt qua karakter sprekend op Anakin. Dat deze Padawan van het vrouwelijke geslacht is, is een welkome aanvulling binnen het genre. Aan Anakins zijde vecht ze even hard en koppig mee als hijzelf en het is dan ook wachten op fikse ruzies waarbij ze elkaar even hard de schuld geven. Nadat de strijd tegen de klonen tijdelijk is afgeweerd, worden ze op een missie gestuurd om de zoon van Jabba de Hutt op te sporen. De separatisten hebben hem gekidnapt onder leiding van Count Dooku en Ventress.

Het probleem van deze animatie zijn niet de looks. Het Star Wars-universum, de gebouwen en omgevingen zien er zeer realistisch uit, evenals de spectaculaire gevechten. Zelfs de animatie van de personages kan er mee door als je je ervoor open stelt (alleen het haar moet echt beter). Het is spijtig dat de makers besloten hebben om een achtergrondverhaal te vertellen. Het mist de dramatiek en de spanning die de zes voorgaande films wél hadden. Veel meer dan een uitgerekte televisieaflevering is het niet. Geen wonder dat de film gezien kan worden als opmaat voor de aangekondigde Star Wars-animatieserie die eind dit jaar op de buis moet verschijnen.

Andere personages of een andere insteek hadden geholpen. Door verder te gaan in de saga had het project een frisse, nieuwe start gegeven kunnen worden. Nu is het meer van hetzelfde, maar dan geanimeerd. Als invuloefening is de film geslaagd, maar voor de echte diehardfans is het hopen op een beter vervolg. De sage heeft absoluut geschiedenis gemaakt, maar het is de vraag of er nog een toekomst voor is weggelegd.