Money Monster

Money Monster (2016)

Thriller met bij vlagen maffe George Clooney probeert te veel.

Leestijd: 2 min 33 sec
Regie: Jodie Foster | Cast: George Clooney (Lee Gates), Julia Roberts (Patty Fenn), Jack O’Connell (Kyle Buddel), Dominic West (Walt Camp), Caitriona Balfe (Diane Lester), e.a. | Speelduur: 98 minuten | Jaar: 2016

Voor de gemiddelde mens is de wereld van investeerders nauwelijks te begrijpen. Voor velen is beleggen dan ook niet meer dan verantwoord een gokje wagen. In de vierde film van regisseur en actrice Jodie Foster schept het tv-programma Money Monster orde in de chaos en voorziet de kijker van concreet advies. De show wordt gepresenteerd door Lee Gates, een complete malloot. De stijl van het programma, compleet met bizarre dansjes op harde rapmuziek, doet je afvragen hoe serieus het te nemen valt.

Nou, heel serieus, zo blijkt als de jonge Kyle de studio binnenvalt tijdens een live-uitzending. Hij investeerde op advies van Lee Gates al zijn spaargeld, zestigduizend dollar, in het bedrijf Ibis Clear Capital, dat in flitskapitaal handelt. Van de ene op de andere dag verdwijnt echter achthonderd miljoen dollar bij Ibis, waardoor de aandelen dusdanig dalen dat Kyle zijn complete investering kwijt is. Bewapend met een pistool en een bomgordel voor Gates, eist hij een fatsoenlijke verklaring. Die komt er niet snel, want de CEO van Ibis, Walt Camp, is spoorloos verdwenen en de CCO van het bedrijf, Diane Lester, weet het ook niet.

Money Monster is op het eerste gezicht een gewone thriller, maar regisseuse Jodie Foster zou zichzelf niet zijn, als ze niet een diepere laag zou aanbrengen. Dat verlangen uit zich in de vorm van een moralistische boodschap over het snelle geld, hebzucht en manipulatiedrang. Vooral op dit vlak slaat ze de plank mis. De thrillerelementen zijn veel sterker opgezet, al wordt de uitwerking tegen het einde wel wat slordiger.

De sterke opening is te danken aan de strakke wijze waarop de chaos achter de schermen van een live televisie-uitzending in beeld wordt gebracht. Veelal wisselt Foster tussen shots van Gates, Kyle en de mensen op de studiovloer en regisseur Patty Fenn. Zij houdt de hele film via een amper zichtbaar oortje contact met Gates, die zijn best doet Kyle tevreden te houden. Vooral de rollen van Julia Roberts en George Clooney komen goed over.

Clooney is vooral aan het begin van de film heel erg op dreef als complete malloot en speelt de arrogantie van Gates sterk. Interessant is ook de ontwikkeling van zijn personage: vlak voor en aan het begin van de televisie-uitzending is hij een arrogante man, maar zodra Kyle zijn pistool op hem richt, blijft daar niets van over. Naarmate de film vordert, zie je dat Gates steeds meer terug begint te vallen in die rol. Ook Patty Fenn is zo’n doordacht personage. Roberts speelt haar als een beheerste, gedecideerde vrouw en dat past goed bij het karakter. Ze moet immers altijd het hoofd koel houden om met de complete chaos van de uitzending om te kunnen gaan.

Vooral dankzij de twee grote sterren is Money Monster een prima thriller die zware momenten goed afwisselt met een paar spitsvondige grappen. Zodra de film méér probeert te zijn, verliest hij aan overtuigingskracht.