Out of Love

Out of Love (2016)

Veelbelovend debuut van Paloma Aguilera Valdebenito over twee geliefden die elkaar vinden en weer kwijtraken, in een romance die even vurig als destructief is.

Leestijd: 3 min 15 sec
Regie: Paloma Aguilera Valdebenito | Cast: Naomi Velissariou (Varya), Danil Vorobyev (Nikolai), Koosje Bulens (Mevr. Celine), Régis Dorion (Marcel), e.a. | Speelduur: 101 minuten | Jaar: 2016

Gelukkig is Nikolai nog net op tijd om tussen de dichtgaande deuren van de metro een briefje met zijn telefoonnummer te geven aan het meisje dat hij net ontmoet heeft en van wie hij helemaal ondersteboven. De Russische Nikolai en de Griekse Varya hebben elkaar net ontmoet in de Amsterdamse bar waar Nikolai als kok werkt en het is liefde op het eerste gezicht. Hun liefde blijkt echter even vurig als destructief en er ontwikkelt zich een stormachtige relatie waarin passie en pijn met elkaar verstrengeld zijn. De titel van de film is veelzeggend: niet alleen kijken we naar een paar dat onstuimig ‘in love’ maar ook net zo genadeloos ‘out of love’ raakt; ook wil het drama laten zien wat mensen elkaar uit naam der liefde kunnen aandoen.

Out of Love ging afgelopen februari in première tijdens het International Film Festival Rotterdam. De aanvankelijk als actrice en later als scenariste/regisseuse opgeleide Paloma Aguilera Valdebenito (1982) oogstte lof met haar korte afstudeerfilm Blijf Bij Me, Weg uit 2009 en met Entre Nosotros, een film uit de reeks One Night Stands van 2011. Out of Love is haar speelfilmdebuut en is geproduceerd in het kader van De Oversteek, het samenwerkingsverband tussen onder meer het Filmfonds, VPRO en NTR, dat beginnende filmmakers ondersteunt in de ontwikkeling van hun eerste speelfilmproject.

De hoofdrollen worden vertolkt door de Russische Danil Vorobyev (bekend van Eastern Boys) en de Vlaams-Griekse Naomi Velissariou, die vooral actief is als theatermaakster en –actrice in Nederland en België. Het liefdesdrama wordt gedragen door de twee hoofdrolspelers, die beide personages evenveel kwetsbaarheid meegeven. Waar hij moeite heeft zijn driften te beheersen, kan zij grillig en hysterisch zijn, en waar zijn geweld fysiek is, is die van haar psychologisch van aard. Aan het mislukken van hun relatie zijn ze allebei debet; ze zijn slachtoffer en schuldige tegelijk.

De springerige handheld camera zit het liefdespaar dicht op de huid en laat Varya haast geen moment los. Gelukkig is het prettig kijken naar de mooie Velissariou, die het soort Europese schoonheid bezit waar ook Mélanie Laurent (Inglourious Basterds), Adèle Exarchopoulos (La Vie d’Adèle) en Greta Gerwig (Frances Ha) mee gezegend zijn.

Het begin van de film – dat tevens de start van deze romance markeert – is sfeervol en intiem verbeeld. Hier is Out of Love sprankelend en vlammend. En dat blijft het als de eerste scheurtjes in de relatie beginnen te komen, in kleine, herkenbare irritaties omtrent tandenborstels en eetgewoontes.

Hoe liefdevol regie en hoe indringend de vertolkingen ook zijn; ze kunnen niet verhullen dat de twee hoofdpersonages een andere antagonist dan elkaar ontberen. De geliefden zijn ook elkaars tegenstander en in de meeste relatiedrama’s is dat niet anders. Maar een voorbeeld als Sam Mendes’ Revolutionary Road is interessant vanwege de arena waarbinnen deze huwelijkscrisis zich voltrekt: de wrijving met de tijdsgeest van de jaren vijftig, de op tradities gestoelde maatschappij van het naoorlogse Amerika en, nog het meest, het belang van de mening van de buren. In Blue Valentine van Derek Cianfrance tilt de vernuftige non-lineaire constructie de tragiek van deze huwelijkscrisis naar een hoger plan. Doordat de context van de losse flarden zich gaandeweg ontvouwt, wordt de kijker heen en weer geslingerd tussen de twee protagonisten en krijgen eerdere scènes achteraf nog meer gewicht.

In het geval van Nikolai en Varya in Out of Love ontvouwt het conflict zich alleen rondom elkaar en zijn er nauwelijks anderen bij hun levens betrokken. Daarom is dit conflict wat te eenzijdig om de volle speeltijd te blijven boeien. Niettemin blijft het de verdienste van zowel Aguilera Valdebenito als de twee acteurs dat de chemie van Varya en Nikolai zo sterk is dat dit gedoemde liefdespaar, ondanks hun onhebbelijkheden en tekortkomingen, aantrekkingskracht op elkaar en op de kijker blijft uitoefenen.