Croce e Delizia
Recensie

Croce e Delizia (2019)

Twee totaal verschillende Italiaanse families moeten leren omgaan met elkaar als hun vaders zich verloven.

in Recensies
Leestijd: 2 min 21 sec
Regie: Simone Godano | Cast: Fabrizio Bentivoglio (Tony), Alessandro Gassmann (Carlo), Jasmine Trinca (Penelope), Filippo Scicchitano (Sandro), e.a. | Speelduur: 100 minuten | Jaar: 2019

Wat te doen als je vader opeens verloofd blijkt te zijn met een man? Acceptatie zou een keuze kunnen zijn. In Croce e Delizia besluiten de volwassen zoon en dochter van beide heren echter om de boel te saboteren. Rond deze flauwe, kluchtige premisse is de film opgebouwd. Croce e Delizia kent echter ook warme, grappige en gevatte momenten waardoor het een best aardige feelgoodfilm is.

Van subtiliteit moet deze Italiaanse komedie het niet hebben. Het verhaal is behoorlijk klunzig en de personages zijn uitvergrote karikaturen. Twee families komen er gelijktijdig achter dat hun pater familias verloofd is met een man. Wat de situatie niet makkelijker maakt is dat beide families elkaar meteen moeten ontmoeten. De rijke Tony heeft er namelijk voor gezorgd dat de verloofde Carlo en diens familie in zijn enorme villa aan zee kunnen verblijven. Tony heeft zijn eigen dochters ook uitgenodigd, waar hij onthult dat hij gaat trouwen. De familie van Tony accepteert dit nieuws al snel, op dochter Penelope na. Penelope heeft zich verwaarloosd gevoeld in haar jeugd door vaderlief en accepteert niet dat hij nu gaat trouwen. Sandro, de oudste zoon van Carlo, trekt het nieuws helemaal niet. Deze wat conservatieve prototype Italiaanse man kan niet omgaan met het feit dat zijn vader op mannen valt. Uiteindelijk besluiten Penelope en Sandro samen te spannen om het huwelijk tussen beide vaders te dwarsbomen.

In dit proces blijkt dat beide families erg verschillen. De familie van Carlo is van een lagere klasse en verdient het geld met hun eigen visserij, terwijl de familie van Tony rijk en nogal vrij en zweverig is. Dit botst meermalen bij onderwerpen zoals nudisme, wietroken en seksualiteit waar de familie van Tony erg open over is. Het gezin van Carlo bestaat daarentegen uit fervente voetbalfans, waar Tony dan weer niks van lijkt te snappen. Zelfs binnen het genre van de romantische komedie is het een zeer uitgekauwd thema om de verschillen tussen de families van verloofden breed uit te meten. Wat dat betreft niets nieuws onder de Italiaanse zon.

Uit Croce e Delizia blijkt hoe conservatief Italië nog kan zijn op het gebied van homoseksualiteit. Zoals haantje Sandro zich in een groot deel van de film uitspreekt tegen het huwelijk tussen mannen, zo lijken veel Italianen er ook over te denken. Misschien helpt deze zomerse komedie, met een cast die ongelofelijk veel plezier lijkt te beleven aan de film, om dit thema nog wat meer bespreekbaar te maken. Wellicht heeft dit niemendalletje de potentie om progressieven en conservatieven met elkaar in het huwelijk te laten treden zoals dat ook in de film gebeurt. Croce e Delizia biedt in ieder geval een warm verhaal over acceptatie van mensen met een andere achtergrond en geaardheid.