De Beroemde Bereninvasie van Sicilië

De Beroemde Bereninvasie van Sicilië (2019)

Mooie en charmante animatiefilm over een groep beren die Sicilië overnemen.

Leestijd: 2 min 3 sec
Regie: Lorenzo Mattotti | Cast (stemmen): Frank Hoelen (Leonzio), Ewout Eggink (De Ambrosiis), Martijn Claes (Tonio), e.a. | Speelduur: 82 minuten | Jaar: 2019

Een rondtrekkende verhalenverteller en zijn dochter lopen door een ruig winterlandschap. In een grot vinden ze een schuilplaats tegen de kou en de sneeuw. Al gauw blijkt dat ze een grote slapende beer hebben wakker gemaakt. Om te laten zien dat ze geen kwaad in de zin hebben geven ze de beer een gratis show. Ze geven de beer een zitplaats en vertellen het verhaal van de beroemde bereninvasie van Sicilië. Vanuit deze ingenieuze raamvertelling wordt het verhaal van berenkoning Leonzio vertelt.

Leonzio leert zijn zoon Tonio om op wilde zalm te vissen, maar als Leonzio even niet oplet is hij zijn zoon opeens kwijt. Leonzio doorstaat hierdoor een lange rouwperiode. Ondertussen is het al winter en hebben alle beren ook nog honger. Met het idee om eten te vragen en zoon Tonio terug te vinden besluiten de beren richting de mensen te trekken. De mensen zien de grote dieren echter als directe bedreiging en vallen de beren aan. Onder leiding van de groothertog wordt er een offensief op de dieren ingezet. De beren zetten echter door en komen op hun pad venijnzwijnen, de snaterkater, geesten van overleden beren en een zeeslang tegen.

Deze uiterst charmante animatiefilm is gebaseerd op het gelijknamige boek van Dino Buzzati uit 1945. Het verhaal heeft enorm veel diepte, maar het is dan nog wel een kunst om dit op een goede manier in een film te verpakken. Daar is Lorenzo Mattotti zeker in geslaagd. Aan de hand van de regisseur wordt het een bijzonder kleurrijk sprookje. Mattotti is van origine een striptekenaar en illustrator. Met zijn expressionistische tekenstijl komt het verhaal van Buzzati op een bijzondere manier tot leven. Het gebruik van kleur is prachtig en alleen al de illustraties en het werk dat in deze productie zit, maken het tot een hele fijne ervaring.

Er zitten genoeg ontroerende, grappige en spannende momenten in, die de film een prima spanningsboog geven. Het idee om de rondtrekkende verhalenvertellers als startpunt te nemen werkt daarbij bijzonder goed. Als de beer die tot dan toe alleen toeschouwer was van dit verhaal, ook zijn kant van het verhaal vertelt wordt het helemaal interessant. Deze beregoede film is niet alleen leuk voor de kleintjes, maar ook voor de volwassenen een waar genot. De unieke stijl en het mooie verhaal maken dit tot een absolute aanrader en een van de beste animatiefilms van 2019.