Weathering with You

Weathering with You (2019)

Animeregisseur Makoto Shinkai is keihard op weg om verplichte kost te worden voor neurotische tieners.

Leestijd: 2 min 51 sec
Regie: Makoto Shinkai | Scenario: Makoto Shinkai | Cast (stemmen): Kotaro Daigo (Morishima Hodaka), Nana Mori (Amano Hina), Shun Oguri (Keisuke Suga), Sei Hiraizumi (Yasui), Yûki Kaji (Takai) e.a. | Speelduur: 112 minuten | Jaar: 2019

Een animefilm die in Nederland bioscoopzalen vult, dat gebeurt niet snel. Your Name van regisseur Makoto Shinkai was eind 2017 een onverwachte hit, vooral onder jongere bioscoopbezoekers. Inmiddels heeft de mond-tot-mondreclame de populariteit nog verder vergroot en is er zelfs sprake van een mogelijke Amerikaanse speelfilmremake. Dat de opvolger van Shinkai, Weathering with You ook op het witte doek moet worden vertoond, is vanzelfsprekend.

De tienerjongen Morishima Hodaka is weggevlucht van het plattelandsbestaan. Hij wil het maken in Tokio. Wat maken? Dat weet hij nog niet, maar alles is beter dan dat suffe rurale leven. Zelfs wanneer hij op straat terechtkomt, wil hij niet terug. De nonchalante bladenmaker Keisuke neemt hem onder zijn hoede. Hij stuurt de jongeman op pad om een verhaal te maken over een regenmeisje, iemand die het weer kan beïnvloeden. Hij loopt Amano tegen het lijf, die hem ooit uit medelijden een gratis hamburger gaf. En laat zij nou net blijken over een speciaal talent te beschikken.

Amano kan bidden voor een opklaring, tussen de alsmaar aanhoudende regenbuien in Tokio, en dus bedenkt Morishima een plan: hier valt een handeltje in op te zetten. Maar behalve dat deze film de fantasie kietelt, brengt het ook tienerharten sneller aan het kloppen. Natuurlijk. Er bloeit wat op tussen die twee. Met een hoop interessante bijfiguren en wat spanning, omdat de politie op zoek is naar de als vermist opgegeven tiener, is de formule compleet.

Beeldend is deze nieuwe van Shinkai net zo sterk als zijn vorige. Zo niet sterker. Want hoe mooi Pixar het weer - en vooral neerslag - met computertechnieken animeert, zo doet de animatiestudio van Shinkai dat grotendeels met de blote hand. Aangezien meteorologische verschijnselen sterk verweven zijn met het plot, is het cruciaal om dat aspect zo schitterend mogelijk in bewegende beeldjes te vangen. Dat het verhaal echter thematisch en qua verloop sterk doet denken aan zijn voorganger, maakt Weathering with You wellicht net iets minder verfrissend. Maar eigenlijk doet dat er niet toe.

Weathering with You doet iets zeer belangrijks: het blaast volledig leven in een wereld die is geschapen met papier, potloden en penselen. De personages hebben een uiterlijke verschijning die ademt zoals een levend organisme, en een innerlijke diepgang. Maar ook de stad Tokio is in deze animatie even aanwezig als de levende personages; ze krioelt, houdt zichzelf stevig overeind en bruist. Zelfs het weer heeft een eigen karakter. Maar ook goed uitgewerkt is hoe het voelt om een tiener te zijn. Shinkai snapt het. Zijn werk moet misschien maar verplichte kost worden voor deze leeftijdsgroep.

En wat maakt het eigenlijk uit dat regisseur Shinkai blijft hangen in dit soort verhalen die een tienerromance verweven met een fantasierijk plot? Dat deed hij al lang voor Your Name en dat zal hij blijven doen. Het valt zelfs te beargumenteren dat heel veel topregisseurs vooral bezig zijn met steeds dezelfde film opnieuw maken. Iemand als Guillermo del Toro zegt dat zelfs nog over zichzelf. Shinkai heeft hooguit tegen zich dat het bij hem net wat sterker opvalt, door het soort personages dat hij gebruikt, en het zeer typische kleurgebruik dat hij steeds hanteert. Dat kun je onorigineel noemen. Maar ook stijlvast. En hij wordt er in elk geval niet slechter in.