Magic Mountains [Telefilm]

Magic Mountains [Telefilm] (2019)

De spanning groeit tussen twee exen terwijl ze adembenemende berglandschappen beklimmen.

Leestijd: 2 min 55 sec
Regie: Urszula Antoniak | Scenario: Urszula Antoniak | Cast: Hannah Hoekstra (Hannah), Thomas Ryckewaert (Lex), Marcin Dorocinski (Voytek) e.a. | Speelduur: 80 minuten | Jaar: 2020

Ieder jaar vertoont de NPO zes nieuwe televisiefilms van eigen bodem, gevuld met actuele thema's en gemaakt door aanstormend talent. Deze Telefilms oogsten geregeld veel lof, zoals in het verleden Matterhorn en Aanmodderfakker. Zou er dit jaar ook weer zo'n klapper bij zitten? Het thema in 2020 is in elk geval lekker gekozen: misdaad.

Soms kun je een heel goede relatie met een ex in stand houden. Maar soms is het beter om de ex in het verleden te laten. Hannah gaat van dat eerste idee naar het tweede gevoel in Magic Mountains, de nieuwste thriller van Urszula Antoniak. Na een aantal bioscoopfilms keert Antoniak terug naar de televisie, in de vorm van de laatste Telefilm van dit seizoen. Ergens is dat jammer, want Antoniaks fijne esthetiek en de mooi gefilmde woeste berglandschap verdienen eigenlijk een groot scherm. De terugkeer naar televisie is in ieder geval geen indicatie van een kwalitatieve achteruitgang van de Pools-Nederlandse filmmaker.

Na twee televisiefilms maakte Antoniak in 2009 haar bioscoopfilmdebuut met Nothing Personal, waarmee ze meteen de Gouden Kalveren voor Beste Film, Beste Regie, Beste Geluid en Beste Camerawerk won, én op het filmfestival van Locarno de prestigieuze prijs voor Beste Debuutfilm won. Daarna gooide ze hoge ogen met titels als Code Blue, Naked Area en Beyond Words. Voor haar nieuwste film keert ze terug naar het zuiden van Polen, waar ze opgroeide voordat ze in Nederland aan de Filmacademie afstudeerde. Magic Mountains werd grotendeels bij de Hoge Tatra gefilmd, een berggebied op de grens van Polen en Slowakije.

Daar neemt Lex zijn ex-vriendin Hannah mee naartoe, om nog een laatste keer samen een berg te beklimmen. Lex is een succesvolle schrijver van een reeks populaire romans, allemaal met hetzelfde hoofdpersonage, dat geïnspireerd is op Hannah. De lokale gids Voytek moet hen naar het startpunt brengen, en dan alleen verder laten trekken, maar doet dat niet omdat hij de impulsieve Lex niet vertrouwt. Hannah heeft wel vertrouwen in Lex, maar zou misschien meer op Voyteks instinct moeten afgaan.

Lex vertelt haar bijvoorbeeld, tijdens het wandelen in het bos richting de bergen, dat hij nog één laatste boek met zijn bekende personage wil schrijven, en dat wil afsluiten met haar dood. Toch gaan bij Hannah geen alarmbellen af. Op deze blinde vlek na is Hannah slimmer en vlotter dan Lex, en minstens zo'n goede klimmer. Aan de andere kant moet je elkaar juist volledig vertrouwen als je in de bergen klimt, en heeft Hannah eenmaal daar geen keus meer. Zo worden de verwachtingen bepaald door genreconventies, maar kan Hannah niks veranderen aan haar lot, en blijft Lex net ambigue genoeg om door te blijven gaan. Uit die balans blijkt de intelligentie van Antoniaks script.

Hannah Hoekstra en Thomas Ryckewaert moesten ook echt bergen beklimmen op locatie, en hoewel zij waarschijnlijk veiliger waren dan de personages, draagt dit bij aan de suspense die Antoniak langzaamaan opvoert. De authenticiteit is zichtbaar, en levert naast die spanning mooie beelden van het adembenemende berglandschap op. Helaas wordt dit niet tot het einde toe volgehouden. De ambiguïteit waarmee Thomas Ryckewaert Lex speelt werkt goed in het begin, als nog niet duidelijk is wat hij (waarschijnlijk) wil. Maar zodra zijn intenties volledig worden blootgelegd, is zijn houding niet meer overtuigend. De apotheose die volgt, is vooral vaag en teleurstellend.

Magic Mountains is te zien op woensdag 12 februari om 21.15 uur op NPO 3. Daarna via NPO Start.