System Crasher (2019)

Hoe een probleemkind zoveel herrie kan schoppen dat ze het hele systeem laat crashen.

Leestijd: 2 min 41 sec
Regie: Nora Fingscheidt | Scenario: Nora Fingscheidt | Cast: Helena Zengel (Benni), Albrecht Schuch (Micha), Gabriela Maria Schmeide (Frau Bafané), e.a. | Speelduur: 121 minuten | Jaar: 2019

Kan een kind voor zoveel problemen zorgen dat het buiten het hele zorgsysteem valt? System Crasher laat een meisje van negen zien dat met haar energie en ontembare agressieve buien oncontroleerbaar lijkt en daarmee buiten alle opvangsystemen valt. Haar moeder kan niet meer voor haar zorgen, maar alle instanties die haar daarna opvangen lijken ook niet met haar om te kunnen gaan.

Het meisje in kwestie heet Benni, haar echte naam Bernadette vind ze te truttig. Benni is een wervelwind. Ze scheldt, ze steelt, ze maakt ruzie en ze komt in vechtpartijen terecht. Dit leidt tot een onhoudbare situatie bij de opvang waar Benni woont. Benni heeft maar één doel: weer bij haar moeder wonen. De moeder van Benni is echter zelf ook bang voor het onvoorspelbare gedrag van Benni. In het verleden heeft Benni in pleeggezinnen gewoond, maar ook dit was geen succes. Benni dreigt dus nergens meer opgevangen te kunnen worden. Bij zevenendertig locaties wordt ze geweigerd omdat haar gedrag te problematisch is.

Benni wordt noodgedwongen van tijdelijke opvang naar tijdelijke opvang gebracht. Het jonge probleemkind gaat ondertussen ook niet meer naar school vanwege een aantal incidenten. De jonge agressiecoach Micha wordt ingezet om Benni te begeleiden. Micha begint steeds meer een band op te bouwen met Benni. Als Micha hoort dat er psychiatrische instellingen en een verblijf in Kenia worden voorgesteld voor de negenjarige Benni stelt hij voor om het meisje mee te nemen naar zijn afgelegen huisje diep in het Duitse bos om haar weg te krijgen van alle prikkels.

System Crasher is een heftig portret van een kind dat zich weigert te conformeren aan regels of verwachtingen van anderen. Benni is tegelijkertijd ook een getraumatiseerd en beschadigd kind. Wanneer iemand haar gezicht aanraakt, krijgt Benni een paniekaanval en begint ze enorm te gillen. Het is bizar hoeveel lagen de jonge kindactrice Helena Zengel in het personage brengt. Het ene moment is ze in volledige euforie terwijl in de volgende scène al haar energie vervlogen lijkt. Even daarna ligt Benni te gillen of slaat ze haar hoofd tot bloedens toe kapot tegen een raam. Toch kan Benni ook ongelofelijk lief, innemend en intelligent uit de hoek komen. Dit enorme bereik aan emoties is een enorme prestatie voor ieder acteur, maar voor zo'n jonge actrice zeker.

System Crasher behandelt het zware en moeilijke onderwerp met veel nuance. De film laat zien hoe het zorgsysteem soms kan falen in het verlenen van hulp voor degenen die het misschien het hardst nodig hebben. Toch zijn er ook personages die alles op alles zetten om Benni te helpen. Het systeem lijkt daar echter niet op ingericht te zijn. System Crasher is explosief en hartverscheurend. Het gegil van Benni blijft nog lang nagalmen. De film laat zien dat compassie, liefde en empathie soms niet genoeg zijn. Je voelt wel compassie voor Benni, maar die wordt op de proef gesteld als je haar een volgend moment weer zomaar iemand ziet uitschelden zonder goede reden. Benni is een destructieve wervelwind om van te houden. System Crasher geeft op inventieve wijze een stem aan probleemkinderen zoals Benni.