Spenser Confidential [Netflix] (2020)

De vijfde samenwerking tussen regisseur Peter Berg en acteur Mark Wahlberg is een pretentieloze actiekomedie.

door Frank Stol om 10:02 in RECENSIES
Spenser Confidential poster
Regie: Peter Berg | Scenario: Sean O'Keefe, Brian Helgeland, Ace Atkins en Robert B. Parker | Cast: Mark Wahlberg (Spenser), Winston Duke (Hawk), Iliza Shlesinger (Cissy Davis), Bokeem Woodbine (Driscoll), Post Malone (Squeeb), e.a. | Speelduur: 111 minuten | Jaar: 2020

Na Lone Survivor, Deepwater Horizon, Patriot's Day en Mile 22 slaan regisseur Peter Berg en acteur Mark Wahlberg wederom de handen ineen. Ditmaal voor een film met iets minder explosies en fier wapperende Amerikaanse vlaggen. Sterker nog: bij de Netflix-film Spenser Confidential mag mondjesmaat gelachen worden om de dwaze capriolen van held Mark Wahlberg. Moet je alleen wel een beetje van flauwe humor houden.

Deze actiekomedie is lichtjes gebaseerd op de jarentachtigserie Spenser: For Hire en de boekenreeks van auteur Robert B. Parker. Het verhaal draait om Spenser, een ex-agent die vlak na zijn vrijlating uit de gevangenis op een spoor van moord en corruptie stuit. Het toeval wil dat hij een slaapkamer moet delen met Hawk, zijn nieuwe huisgenoot. Zoals verwacht blijkt deze zwijgzame kleerkast in vele opzichten een tegenpool van de praatgrage Spenser.

En zo ontvouwt zich langzaam maar zeker het type buddycopfilm dat populair werd in de jaren tachtig en negentig. Twee 'partners in crime' die elkaar nauwelijks kunnen uitstaan of willen begrijpen, maar gaandeweg naar elkaar toe groeien omdat ze samen aan dezelfde misdaadzaak werken: dat is het beproefde recept. Een grapje hier, een knokpartijtje daar, en vooral een hoop snedige oneliners. Bekend terrein, zeker voor een acteur als Mark Wahlberg, die in zowat alle films zijn tegenstanders de mond weet te snoeren. Daar zit ook meteen wat ruimte voor luchtigheid en relativering. Grappig is bijvoorbeeld de droogkloterige toon waarop Hawk commentaar levert op Spensers inefficiënte werkwijze: "Jij krijgt vaak klappen, zeg. Ik merk dat je na elk pak slaag terugkomt met maar een klein beetje informatie."

Helaas komt de dynamiek tussen deze twee hoofdpersonages pas veel te laat op gang. En in de tussentijd passeert een aantal zeer irritante bijfiguren die nodeloos veel minuten van de speelduur opeisen. Vooral ex-vrouw Cissy Davis is een onuitstaanbaar kreng, dat enkel tegen anderen kan schreeuwen, schelden en sneren.

Dat zijn geen ingrediënten die nieuwsgierig maken naar een eventueel vervolgdeel. En toch zetten de makers aan het eind van hun film de deur wagenwijd open naar meer avonturen omtrent Spenser en co. Of die er ooit zullen komen, valt te bezien. Spenser Confidential is als pretentieloos tussendoortje soms nog best te pruimen, maar behoort zeker niet tot het betere werk van het duo Berg-Wahlberg. Waar Mark Wahlberg in Deepwater Horizon nog op heroïsche wijze tegen een zee van computervlammen aan het strijden was, probeert hij nu de hond van de buren af te schudden op een kinderglijbaan. Wie dat grappig vindt, zit goed bij deze actiekomedie.