Uncorked [Netflix]

Uncorked [Netflix] (2020)

Familiedramaatje over de hoogdravende wijnwereld is vooral een luchtig tussendoortje.

Leestijd: 2 min 47 sec
Regie: Prentice Penny | Scenario: Prentice Penny | Cast: Mamoudou Athie (Elijah), Courtney B. Vance (Louis), Sasha Compère (Tanya), Niecy Nash (Sylvia), Gil Ozeri (Richie), Bernard David Jones (JT), Matt McGorry (Harvard), e.a. | Speelduur: 104 minuten | Jaar: 2020

Een liefde voor wijn is niet alleen voorbehouden aan de Martien Meijlands van deze wereld. Ook in de zwarte volksbuurt van Cleveland kan een sommelier, oftewel een meesterexpert in wijn, worden geboren. Elijah is eigenlijk door zijn pa uitverkoren om het barbecuerestaurant over te nemen. Maar zijn passie ligt in gefermenteerd druivensap. Zijn vriendin Tanya en zijn mentor steunen hem om een opleiding tot sommelier te volgen, maar vader Louis is allesbehalve geamuseerd.

Uncorked gaat over je eigen pad vinden, ondanks druk van je familie, maar ook over de niet te ontsnappen verbintenis van een bloedband. En zeker ook de warmte die dat met zich meebrengt. Sylvia, de moeder van Elijah, is bijvoorbeeld wel heel erg enthousiast over Elijahs nieuwe project, ook al kan ze het woord sommelier niet uitspreken. Zij is de spil van de familie, het hart. En zij mag proberen de vrede te bewaren tussen de twee belangrijkste mannen in haar leven.

Elijah is een beetje een vis op het droge in de wijnwereld. Hij wordt geaccepteerd, maar laat zich vooral erg intimideren door de hoogdravendheid die het milieu kenmerkt. Hoofdrolspeler Athie heeft zijn personage al meegegeven dat hij bijna elke zin begint met een 'Uhhh', onder de druk van zijn opleiding zet hij het nog eens extra hard aan. En dat kan zeker op de zenuwen werken. Kijken naar een onzeker personage geeft al plaatsvervangende schaamte, maar als het ook nog eens net iets te veel en te kunstmatig benadrukt wordt, word je soms uit de film getrokken.

Dat is extra jammer omdat Athie verder een goed gekozen hoofdrolspeler is. Hij wekt veel sympathie en verkoopt de momenten waarop hij wél zelfvertrouwen toont goed. Bovendien heeft hij een aantrekkelijke, maar net wat merkwaardige kop om naar te kijken. Dat geeft hem charme. Hij kan zich bovendien goed meten met de meer door de wol geverfde Courtney B. Vance, die met nukkige stijfkoppigheid wel wanten weet.

De komische noten vallen nog het meeste uit de toon. Vooral bevriende wijnproever Richie kan gesprekken uit het niets injecteren met een dosis absurd egocentrisme die je weliswaar laat grinniken, maar om de verkeerde redenen. Het maakt Richies pad in de film net iets te ongeloofwaardig. En ook is er JT, de flierefluitende neef van Elijah, die qua toon net buiten de rest van de film lijkt te vallen. Hij heeft wel iets plezierigs, maar past niet in de scènes die hij kaapt met zijn strapatsen. Alleen Niecy Nash verdient een pluim voor hoe ze haar komische momenten uitstekend combineert met de serieuzere aard van haar personage.

Ook al is de keuze van de wijnwereld vrij origineel, Uncorked is thematisch gezien niet veel nieuws onder de zon. Eigenlijk proef je al vanaf het begin, waar de hiphopsoundtrack niet zo sterk afsteekt tegen de beelden van vloeiende wijn, dat deze film vooral lekker verdienstelijk is. De inzet is uiteindelijk niet zo hoog en er wordt niet zo veel van je gevraagd als toeschouwer. Het maakt niet zo veel uit of je deze Netflix Original wel of niet hebt gezien, maar hij kijkt lekker weg en dat kan heel lekker zijn tijdens de thuisisolatie.