The Beast [VOD]

The Beast [VOD] (2019)

Zuid-Koreaanse misdaadfilm waarin de grens tussen goed en kwaad vervaagt, heeft een wrang einde.

Leestijd: 2 min 20 sec
Regie: Jung-Ho Lee | Scenario: Jung-Ho Lee | Cast: Sung-min Lee (Jeong Han Soo), Jae-myung Yoo (Han Min Tae), Daniel Choi (Jong Chan), Ja-Yeon Ok (Jong Chans vrouw), e.a. | Speelduur: 130 minuten | Jaar: 2019

Wanneer politieman Jeong Han Soo en zijn collega 's avonds over een verlaten weg rijden, komen ze plotseling ergens mee in botsing. Beide heren stappen uit hun wagen en vinden een stervende hinde op het asfalt. Het oogcontact tussen mens en dier is hier veelzeggend - de mannen zien als het ware alle onschuld en zuiverheid uit hun wereld verdwijnen. Heeft dit voorval het beest in Han Soo naar boven gehaald?

Je zou haast zeggen van wel, want deze politieman heeft zo zijn eigen methodes om aan inlichtingen te komen. Hij slaat tijdens het 'waterboarden' - een marteltechniek met water en een handdoek - net zolang op het gezicht van een verdachte tot zijn knokkels beginnen te bloeden. Goed en kwaad bestaan dus bijna niet als twee afzonderlijke componenten, maar zijn fluïde begrippen in The Beast. Het is volgens Han Soo slechts een "kwestie van perspectief".

Het verhaal draait om de klopjacht op een seriemoordenaar, waarbij twee verschillende politieteams binnen hetzelfde korps elkaar de loef proberen af te steken. Mogelijk ligt er promotie in het verschiet voor degene die deze zaak tot een goed einde weet te brengen. Hoewel de rivaliserende politiechefs een gemeenschappelijk doel hebben, blijken ze ook veel dingen voor elkaar geheim te houden, want bijna iedereen heeft wel connecties met de onderwereld. Wie is te vertrouwen?

Het strijdtoneel voor deze kemphanen is Incheon, de op twee na grootste stad van Zuid-Korea, waar zich ook allerlei Chinese criminelen in de achterbuurten schuilhouden. De inmenging van die laatste groep maakt deze misdaadfilm op een prettig manier complex, al duurt het wel een poosje voor de boel op stoom komt. Nadat een van de personages in een vlaag van onoplettendheid een stomme fout begaat, moet hij bewijsmateriaal vernietigen, en dat levert op z'n minst één redelijk spannende scène in het mortuarium op.

Ondanks dat blijft The Beast niet heel erg lang in het geheugen hangen. Alleen acteur Sung-min Lee, die Han Soo speelt als een vulkaan die op het punt van uitbarsten staat, maakt indruk. De personages rondom hem zijn veel minder interessant. Zonde, want deze Zuid-Koreaanse thriller werkt ondertussen wel naar een heel wrang einde toe, waarin een goed punt ten aanzien van corruptie binnen het politieapparaat wordt gemaakt. Centraal staat de vraag wat de beste weg is naar gerechtigheid. Mannelijke rechercheurs laten zich hier makkelijk omkopen en zijn vaak bereid om even de andere kant op te kijken, omwille van het eindresultaat. Maar dat geldt niet voor hun vrouwelijke tegenhangers - die blijven onschuldig en zuiver, net als een hinde.

The Beast is te zien op diverse VOD-platforms (o.a. Cinemember en Google Play).