Greenland [Amazon Prime Video]

Greenland [Amazon Prime Video] (2020)

Een komeet dreigt de wereld te vernietigen. Een getroebleerd gezin probeert een veilig onderkomen te vinden.

Leestijd: 3 min 8 sec
Regie: Ric Roman Waugh | Scenario: Chris Sparling | Cast: Gerard Butler (John Garrity), Morena Baccarin (Allison Garrity), Roger Dale Floyd (Nathan Garrity), Scott Glen (Dale), e.a. | Speelduur: 119 minuten | Jaar: 2020

Er was een tijd dat een spectaculaire rampenfilm er best lekker inging. Nu we zelf in een wereldwijde rampsituatie zijn beland blijkt niet alleen dat filmmakers best akelig dicht bij de werkelijkheid kunnen komen, maar tevens dat het bekijken van een rampenfilm een extra concrete dimensie krijgt. Het genre, groot gemaakt door regisseurs zoals Roland Emmerich, valt doorgaans uiteen in films die het op spektakel gooien en titels die het vooral van het drama moeten hebben.

De Amazon-productie Greenland probeert beide disciplines te verenigen en doet dit met een matig eindresultaat. De speciale effecten en actiescènes zijn schaars, wat valt te verklaren door het beperkte budget van vijfendertig miljoen dollar. Filmmaker Ric Roman Waugh, die we nog kennen van de actiethriller Angel Has Fallen, springt zuinig om met visuele effecten en stunts.

Net als bij voorgenoemde titel speelt Schot Gerard Butler de hoofdrol. Hij speelt bouwkundig ingenieur John Garrity die in een moeilijke situatie zit. Hij woont apart van zijn vrouw Allison en ziet zijn zoontje Nathan daardoor maar weinig. Als de berichten van een dreigende komeetinslag steeds heftiger worden, krijgt John een telefoontje van de Amerikaanse overheid. Samen met zijn vrouw en zoon is hij uitverkoren om met nog duizenden landgenoten in veiligheid te worden gebracht. Om in het juiste vliegtuig naar Groenland te belanden moeten ze door een ware hel.

Het idee dat een meteoriet te pletter slaat op de aarde is niet eens zo heel gek. In het verleden heeft zo'n inslag de dinosauriërs uitgeroeid en wetenschappers beweren dat het slechts een kwestie van tijd is voordat zo'n ramp zich nog eens voltrekt. Toch nemen Waugh en zijn scenarist Chris Sparling een flink loopje met de werkelijkheid. Zo wordt het eerste brokstuk van de komeet ergens in de oceaan verwacht, maar dat de eer te beurt valt aan Tampa in Florida heeft geen wetenschapper zien aankomen.

Als het maar lekker over de top is dan boeien deze onwaarschijnlijkheden geen moer. Waugh gooit er ook nog wat familiedrama tegenaan, maar hij heeft teleurstellend weinig te vertellen. Waarom de twee geliefden het moeilijk hebben, wordt bijvoorbeeld nauwelijks duidelijk. Toch drijft hij John en Allison al vroeg in de film uit elkaar en is vervolgens veel schermtijd kwijt aan zoeken, vluchten, schuilen en rampzalige ontmoetingen met derden. Op sommige momenten vergeet je zelfs dat er sprake is van een natuurramp en een brokstuk zo groot dat het alle leven compleet dreigt weg te vagen. Ook de emotionele ontwikkelingen slaan al gauw dood, ook al mag het geen verrassing zijn dat de twee echtlieden door de situatie nader tot elkaar komen. Dat is haast een natuurwet binnen een natuurramp.

Met vrij simpele middelen weet het productieteam nog enigszins geloofwaardig de kosmische natuurramp neer te zetten. We zien net genoeg shots van inslaande meteoren, mondiale brandhaarden en verwoestende stoframpen die de inslagen veroorzaken. Daarnaast wordt de boel gelardeerd met nieuwsberichten en ligt er vrijwel voortdurend een rood filter over het beeld om de nabije vuurzeeën vorm te geven. Het ziet er oké uit, maar het is ook wel wat goedkoop.

Toch zijn het simpele verhaal en de richtingloosheid van de personages de grootste euvels. In de laatste akte moet Butler, die toch wel een beetje over zijn hoogtepunt heen is, niet alleen de familieman maar ook nog even de actieheld uithangen. Zijn filmvrouw wordt hierbij gedegradeerd tot willoze jonkvrouw in nood. Greenland werd vanwege de corona-epidemie enkele maanden uitgesteld. Op een streamingplatform is het prima kost voor een druilerige weekenddag. Op een bioscoopscherm was hij vrij snel door de mand gevallen.

Greenland is te zien bij Amazon Prime Video.