The Marksman [Amazon Prime Video]

The Marksman [Amazon Prime Video] (2021)

Liam Neeson met een Mexicaans jongetje op de vlucht voor het kartel.

Leestijd: 2 min 15 sec
Regie: Robert Lorenz | Scenario: Chris Charles, Danny Kravitz en Robert Lorenz | Cast: Liam Neeson (Jim), Jacob Perez (Miguel), Teresa Ruiz (Rosa), Katheryn Winnick (Sarah), e.a. | Speelduur: 108 minuten | Jaar: 2021

Een Amerikaanse ex-marinier die aan de grens met Mexico woont, besluit een Mexicaanse jongen te redden uit de handen van het kartel. Het gevolg is een gewapende achtervolging door heel Amerika. Het is het soort film dat we van actieheld Liam Neeson inmiddels gewend zijn. Veel geschiet en achtervolgingen zonder al te veel opsmuk, maar niet onprettig.

De jonge Miguel slaat met zijn moeder op de vlucht omdat zijn oom problemen met het kartel heeft gekregen. Ze proberen illegaal de grens naar Amerika over te steken om zo aan deze gevaarlijke criminelen te ontsnappen. Het kartel betrapt moeder en zoon bij de grens, maar had natuurlijk niet gerekend op ex-marinier Jim die aan de andere kant van het hek staat. De kogels vliegen gelijk over en weer, waarbij de moeder van Miguel omkomt. Jim besluit hierop Miguel te helpen.

Jim bezit een ranch in Arizona tegen de grens met Mexico, waardoor de toestroom van vluchtelingen uit Mexico vrij normaal voor hem lijkt. Zelf heeft hij ook de nodige problemen. De bank dreigt al zijn bezittingen in te nemen, hij is recent weduwnaar geworden en hij kijkt vaak iets te diep in het glaasje. Het klinkt als een Clint Eastwood-personage, maar regisseur Robert Lorenz mist net de finesse om het die diepte te geven. Toch levert het een prachtige Clint Eastwood-achtige scène op, waarin Jim slecht nieuws van de bank krijgt te horen terwijl hij de Amerikaanse vlag om zijn schouders heeft gebonden. De makers lijken in te willen gaan op armoede, de rol van banken en de problemen bij de grens, maar uiteindelijk lijkt dit toch vooral plotopvulling. De film draait primair om de achtervolging en de poging van Jim om Miguel in Chicago te krijgen.

The Marksman heeft genoeg interessant geschoten actiescènes om alle voorspelbaarheid spannend te houden. Vooral het spel tussen Neeson en de jonge Jacob Perez draagt de film. Neeson heeft vaak genoeg de rol van stille, chagrijnige, oudere actieheld op zich genomen, dus hij weet precies wat hij moet doen. Dit keer met cowboyhoed, hond en ranch, de volgende keer weer met andere accessoires. Je weet wat je kan verwachten met Liam Neeson in de hoofdrol: veel kogels, veel clichés en weinig inhoud. Is dat erg? Nee, want hij weet deze films elke keer net dat beetje extra te geven waardoor ze toch nog de moeite waard blijken. Je zou alleen bijna vergeten dat hij in een vorig leven ook in echt goede films speelde.

The Marksman is te zien bij Amazon Prime Video.