Long Weekend [VOD]

Long Weekend [VOD] (2021)

Een 'boy meets girl'-verhaal met een ongebruikelijke twist. Wedden dat je 'm niet ziet aankomen?

Leestijd: 2 min 42 sec
Regie: Stephen Basilone | Scenario: Stephen Basilone | Cast: Finn Wittrock (Bart), Zoë Chao (Vienna), Damon Wayans Jr. (Doug), Jim Rash (Larry), Wendi McLendon-Covey (Patricia), e.a. | Speelduur: 91 minuten | Jaar: 2021

De romantische komedie Long Weekend maakt op plezierige wijze een lange neus naar de kijker. Wat begint als het zoveelste 'boy meets girl'-verhaal, slaat na ongeveer een halfuur om in nog iets totaal anders. Die plottwist zul je met geen mogelijkheid zien aankomen, ook al heb je nog zoveel tijd besteed aan het bestuderen van romkoms.

We maken kennis met de aan lagerwal geraakte schrijver Bart. Hij kampt met psychische problemen, is een vriend van de fles, hopt van baantje naar baantje, en woont noodgedwongen in de garage van zijn beste maatje Doug. Wanneer Bart op een avond naar de bioscoop gaat, om een film te kijken die hij al honderd keer gezien heeft, komt hij de mysterieuze Vienna tegen. De twee hebben meteen een enorme klik en raken smoor- en smoorverliefd op elkaar, maar is hun ontmoeting wel echt toeval? Of is hier meer aan de hand?

Die Vienna is namelijk een beetje vreemd. Ze noemt zichzelf gekscherend 'het kankermeisje', omdat ze naar eigen zeggen mensen (ongeneeslijk) ziek maakt als ze te dicht bij hen in de buurt komt. Ook draagt het meisje een handtasje met zich mee, waar voor zo'n slordige tienduizend dollar aan cash in zit opgeborgen, maar opvallend genoeg beschikt ze daarnaast niet over een mobiele telefoon. Het is dus heel logisch dat Bart met een aantal vragen zit en hij Vienna daarmee wil confronteren.

Die twist gaan we natuurlijk niet verklappen, maar het is wel leuk om even te vermelden dat er vanaf dit punt naast romantiek en komedie ook wat sciencefictionideeën in de blender mogen. Met de nadruk op ideeën. Het wordt ook weer niet zo krankjorum dat er plotseling allerlei ruimteschepen of aliens in beeld verschijnen. Nee, visueel gezien blijft het allemaal vrij karig. Op dat ene fraaie shot na dan, waarin de nachtelijke hemel wordt verlicht door een regen aan vallende sterren.

Voor de rest kijkt Long Weekend jammer genoeg ook weg als een voor de zaterdagmiddag geproduceerde tv-film. Inclusief sentiment dat nooit écht geloofwaardig wil worden. Zo komt Bart eigenlijk veel te stabiel over voor iemand die zich op het dieptepunt van zijn leven moet bevinden. Een slokje alcohol hier, een gemeen verwijtje daar, maar daarmee houdt het eigenlijk ook wel op.

Wat dan weer een stuk beter werkt, is de manier waarop de romance tussen Bart en Vienna wordt gevat: in soms aardige dialogen, waarin ruimte ontstaat voor wat profane en zelfbewuste oneliners.
Acteur en 'hunk' Finn Wittrock heeft zo nu en dan moeite om zijn charmantere tegenspeelster Zoë Chao bij te benen, maar hun chemie is onmiskenbaar. De scène waarin de twee 's avonds door het park rondrennen, zwaaiend met vuurwerksterretjes in de hand, is natuurlijk knap knullig te noemen en onderstreept het lowbudgetkarakter van de film. Maar je moet ook erkennen dat deze romkom eigenlijk geen groot budget nodig heeft om de liefde een klein beetje te laten vonken; de warme, stralende lach van Zoë Chao is daar het vrolijke bewijs van.

Long Weekend is te zien bij Amazon Prime Video, Pathé Thuis, Ziggo On Demand en andere video-on-demanddiensten.