The Electrical Life of Louis Wain [VOD]

The Electrical Life of Louis Wain [VOD] (2021)

Een weinig verheffend portret van een fascinerend figuur.

Leestijd: 2 min 4 sec
Regie: Will Sharpe | Scenario: Simon Stephenson, Will Sharpe | Cast: Benedict Cumberbatch (Louis Wain), Claire Foy (Emily Richardson-Wain), Andrea Riseborough (Caroline Wain), Toby Jones (Sir William Ingram), e.a. | Speelduur: 111 minuten | Jaar: 2021

Benedict Cumberbatch heeft een druk jaar achter de rug. In vier films was hij prominent aanwezig en hij leende ook nog zijn stem aan enkele afleveringen van de Marvel-serie What If.... In de enige film uit 2021 die nog moest uitkomen, kruipt de Sherlock-acteur in de huid van Louis Wain, de man die de wereld anders naar katten liet kijken.

Louis Wain is een verstrooide vent met een passie voor vrijwel alles wat op zijn pad komt. Of het nou wiskunde, muziek of schilderen is, hij laat zich volledig meeslepen. Slecht is hij niet; hij heeft talent voor vrijwel alles. Het probleem is dat hij steeds nieuwe interesses ontdekt, waardoor hij al het voorgaande weer laat varen. Door zijn gebrek aan focus is hij het lachertje van zijn omgeving. Het enige waar hij gepassioneerd mee bezig blijft (net zoals vele tijdgenoten) is elektriciteit.

In Wains ogen bestaat de wereld uit een balans tussen positieve en negatieve elektriciteit. In al zijn werk probeert hij deze energie vast te leggen. Hijzelf ervaart voornamelijk negatieve elektriciteit. Het rappe tempo en de ongeordendheid waarmee Louis te werk gaat, vertaalt zich soms letterlijk naar de structuur van de film. Regisseur Will Sharpe maakt geen blijvende indruk met zijn weergave van het schokkende leven van de fascinerende Louis Wain.

Hele periodes worden in een paar minuten samengevat, waardoor nieuwe gebeurtenissen zich alweer aandienen voordat je er erg in hebt. Louis Wain is een buitenbeentje en verwerkt de dood van zijn vrouw met kattentekeningen, maar door het overhaaste tempo komt dat succes amper fatsoenlijk aan bod. De prenten zijn populair, maar Wain kan moeilijk omgaan met de aandacht die hij krijgt en wordt krankzinnig.

Het is onmogelijk om iemands hele leven in een film te proppen. Precies deze fout maakt Sharpe. Tegen de tijd dat Wains leven een interessante wending neemt, toont de film eindelijk creativiteit in het verbeelden van Wains zwakke mentale stabiliteit, maar het is te weinig en het komt te laat. Cumberbatch slaagt er redelijk in om een sympathieke en onbegrepen man neer te zetten, al is hij eigenlijk te oud om de jongere Wain te spelen. In een film die niet kan focussen is dat nog het minste om van wakker te liggen.

The Electrical Life of Louis Wain is te zien bij Picl, Pathé Thuis en andere video-on-demanddiensten.