AI Love You [Netflix]

AI Love You [Netflix] (2022)

Vrolijke kleuren en neonverlichting slagen er niet in kinderachtig futurisme te verhullen.

Leestijd: 2 min 24 sec
Regie: David Asavanond, Stephan Zlotescu | Scenario: Philip Gelatt, Stephan Zlotescu | Cast: Pimchanok Leuwisetpaiboon (Lana), Mario Maurer (Bob/Dob), Sahajak Boonthanakit (Mr. Wilson), David Asavanond (The Hawk), e.a. | Speelduur: 95 minuten | Jaar: 2022

In futuristisch Bangkok staan slimme gebouwen. Deze gebouwen kunnen communiceren met de mensen die er werken of wonen. Lana werkt in een van de gebouwen en communiceert regelmatig met gebouw Dob. Dob is verliefd op haar, maar is geen mens en dat is voor Lana een dealbreaker. Als Dob vervolgens het lichaam van een technicus overneemt met wie Lana net een mislukte date heeft gehad, levert dat knullige situaties op.

AI Love You zit vol vrolijke pastelkleuren en neonverlichting. Deze opgewekte esthetiek komt ook terug in de vormgeving van de gebouwen, maar pakt daarbij niet zo goed uit. De slimme gebouwen hebben robothoofden en -armen. Waarom dat zo is, wordt niet duidelijk, maar het zorgt voor een kinderlijke en goedkope uitstraling.

Niet alleen de vormgeving van de gebouwen is ondoordacht; ook het script bevat geen greintje logica. Artificiële intelligentie is zo ver ontwikkeld dat het een heel gebouw kan leiden, eigen codes kan implementeren en gevoelens kan krijgen. Echter, wanneer Dob echter in een mens verandert, begrijpt hij basisdingen niet. Hij weet niet hoe hij moet eten en heeft niet door dat hij ervoor moet betalen. Dergelijke situaties moeten uiteraard grappig zijn, maar zijn vooral flauw en ongeïnspireerd.

De verhaallijn rond AI, de ethiek van het overnemen van het lichaam van een echte persoon en het futurisme zijn een flinterdunne dekmantel voor een slap romantisch verhaal. Lana is een vrouw die nee durft te zeggen tegen mannen die zich als klootzakken gedragen. Haar zoektocht naar een vriend loopt vervolgens weinig gesmeerd. Daarmee lijkt de film in eerste instantie een ietwat feministische invalshoek te hebben, maar de kijker komt al gauw bedrogen uit.

Aan het begin van de film dumpt ze Bob, omdat hij zich onbeschoft gedraagt tijdens hun eerste date. Als Dob daarna in het lichaam van Bob terecht komt, probeert hij haar over te halen 'Bob' een tweede kans te geven. Dat doet hij door alle slimme gebouwen te manipuleren tot Lana eindelijk ja zegt. Voor een gevoel van romantiek bij deze film moet je dus om manipulatieve AI en onaardige mannen heen kijken. Wat overblijft is de sixpack van Bob of zijn roze tepels, die hij zelf aanprijst als reden voor Lana om met hem mee naar huis te gaan na hun eerste date.

De onzinnigheid maakt het bijna weer vermakelijk. Daarnaast is de speelduur maar net iets langer dan anderhalf uur. Niet alleen maakt dat de lijdensweg van AI Love You korter, het verzekert de kijker ook van een afgeraffeld einde. Alle complicaties waar de personages tegenaan gelopen zijn, worden in een oogwenk opgelost. Helaas laat de film de kijker niet achter met het gevoel: eind goed, AI goed.

AI Love You is te zien bij Netflix.