Huda's Salon

Huda's Salon (2021)

Veel onderbroken spanning in deze dynamische thriller

Leestijd: 2 min 8 sec
Regie: Hany Abu-Assad | Scenario: Hany Abu-Assad | Cast: Maisa Abd Elhadi (Reem), Manal Awad (Huda), Ali Suliman (Hasan), Samer Bisharat (Said), e.a. | Speelduur: 91 minuten | Jaar: 2021

Stel je voor: je gaat naar de kapper om je haar te laten doen, wordt gedrogeerd en wordt naakt wakker. De kapster, Huda, laat je opeens allemaal foto's zien van jou met iemand in bed. Je krijgt de keus: óf de foto's worden doorgespeeld naar je jaloerse echtgenoot, óf je speelt verzetsinformatie door aan de onderdrukker. Dit nachtmerriescenario wordt werkelijkheid voor Reem, een jonge pasgetrouwde moeder. In korte tijd verandert haar saaie leven in een complete hel, waar ze constant in gevaar leeft.

Huda's Salon springt heen en weer tussen twee verschillende verhalen: Reem die haar gezin veilig probeert te houden zonder haar man te vertellen wat er is gebeurd, en Huda die door het verzet wordt ondervraagd. Terwijl Huda kruisverhoren ondergaat over haar doelen en motivaties, zien we welke impact dit heeft op Reems huishouden. Terwijl Huda's ondervrager haar confronteert met het leed dat ze veroorzaakt door mensen zoals Reem onder chantage te rekruteren als spion, verslechtert Reems mentale en huiselijke staat.

De regisseur is erin geslaagd om deze plots zo klungelig mogelijk af te wisselen. De bedoeling is de spanning geleidelijk op te bouwen door de scènes op elkaar in te laten spelen, maar het resulteert in onderbrekingen. De ondervraging is het sterkste gedeelte van de film. In de dialoog klinkt bij Huda en Hasan veel van hun persoonlijkheid en onderliggend trauma door. Hoewel ze lijnrecht tegenover elkaar staan qua ideologie, kunnen ze elkaar vinden in de oorsprong van hun standpunt. Ze uiten het alleen op een andere manier. De dynamiek tussen de twee is daardoor vele malen interessanter dan Reems verhaal.

Reem is min of meer geïsoleerd van de rest van de film. Ze ervaart een constante externe druk van het verzet, de heersende macht en van haar echtgenoot. Ze heeft echter weinig contact met haar man, dus niemand stelt haar stevig op de proef. Die isolatie is een fundamenteel onderdeel van de film en de relatie met haar man, maar versluiert haar karakter. Huda's persoonlijkheid komt door de stevige ondervragingen juist veel meer uit de verf.

Een film die zo zwaar leunt op dialoog moet goede manieren vinden om met weinig actie veel te vertellen. Zeker als twee verhalen tegelijk worden verteld, is van groot belang dat er genoeg spanning in de film zit en dat die twee verhalen op een goede manier verbonden zijn. Als Huda's Salon dat beter had gedaan, was deze thriller veel intenser geweest.