My Fake Boyfriend [Prime Video]

My Fake Boyfriend [Prime Video] (2022)

Alleen geschikt voor fans van Sarah Hyland en Keiynan Lonsdale.

Leestijd: 2 min 20 sec
Regie: Rose Troche | Scenario: Luke Albright, Greg Boaldin, Joe Wanjai Ross | Cast: Keiynan Losndale (Andrew), Dylan Sprouse(Jake), Samer Salem (Rafi), Marcus Rosner (Nico), Sarah Hyland (Kelly), e.a.| Speelduur: 90 minuten | Jaar: 2022

Na het fenomenale succes van Modern Family leek Sarah Hyland even uit beeld te zijn verdwenen. Haar fans kunnen dit jaar opgelucht ademhalen, want Hyland keert terug in de romantische komedie My Fake Boyfriend, al speelt zij zelf niet de hoofdrol. Die eer gaat naar Keiynan Lonsdale. Hij speelt de rol van Andrew, die in een giftige relatie zit met spierbundel Nico. Andrew weet dat Nico vreemdgaat en hem niet respecteert, en hij heeft het vaker uitgemaakt, maar toch komt hij iedere keer met hangende pootjes bij hem terug.

Maar dan komt Andrews beste vriend Jake met een curieus plan: met wat geknutsel met foto's en filmpjes creëert hij op sociale media de identiteit van Cristiano. Dit moet de nieuwe partner van Andrew voorstellen, zodat Nico ervan overtuigd wordt hem los te laten. Het profiel van Cristiano is kennelijk zo overtuigend dat iedereen zonder meer in zijn bestaan gelooft. Ziedaar Andrews 'fake boyfriend'.

Het plot op zich is helemaal niet zo slecht bedacht. Het past perfect bij films van dit genre en sluit uitstekend aan bij de wereld van nu. Waar My Fake Boyfriend jammerlijk in faalt is de visuele uitwerking. Alles aan deze film, van de decors tot de belichting, ziet er goedkoop uit. Het heeft iets weg van een soapaflevering van bijna twee uur, met scènes die moeiteloos een commercial kunnen vormen. Macus Rosner en Samer Salem lijken op hun uiterlijk te zijn gecast en lopen rond als plastic supermodellen die tussendoor nog even hun tekst opdreunen.

Lonsdale weet heel duidelijk dat My Fake Boyfriend geen tel serieus moet worden genomen en acteert ook op die manier. Er zit een heerlijke ironie en droogheid in zijn expressie en tekstbehandeling. Tegelijkertijd maakt hij het ook geloofwaardig als er om een meer dramatische benadering wordt gevraagd. Lonsdale is verre van een Marlon Brando, maar bezit meer acteertalent dan tegenspeler Marcus Rosner.

Hyland, die duidelijk geen probleem heeft met de goedkope sets of schelle belichting, zet dan weer vol in op overdreven melodrama. Zie hoe zij zich uitleeft met een o zo foute Franse uitspraak. Of, in het kader van een 'experiment', onbeschaamd haar decolleté laat zien. Om nog maar te zwijgen over haar grote ogen en pruillippen. Het kan niet anders of zij weet dat deze rol theatrale overdrijving moet hebben.

My Fake Boyfriend is absoluut geen prijswinnaar (tenzij je het over de Razzie Awards hebt), maar dankzij Hyland en Lonsdale valt er voor de fans nog wel wat te genieten. De rest doet er goed aan deze plastic romkom aan zich voorbij te laten gaan.

My Fake Boyfriend is te zien bij Prime Video.