The Princess [Disney+]

The Princess [Disney+] (2022)

Deze Middeleeuwse John Wick-variant moet het doen zonder een deugdelijk scenario.

Leestijd: 2 min 50 sec
Regie: Le-Van Kiet | Scenario: Ben Lustig, Jake Thornton| Cast: Joey King (de prinses), Olga Kurylenko (Moira), Dominic Cooper (Julius), Katelyn Rose Downey (Violet), Alex Reid (de koningin), Ed Stoppard (de koning), Kristofer Kamiyasu (Khai), Veronica Ngo (Linh), e.a. | Speelduur: 96 minuten | Jaar: 2022

The Princess ging in productie met de intentie enkel op een streamingdienst te belanden, zonder ook maar één bioscoopzaal te vullen. Achteraf beschouwd is dat een goede zaak, want op deze manier hoeft niemand zich bekocht te voelen. Toegegeven, de film is best eigentijds en vakkundig gemaakt, maar helaas heeft men alles uit de computer gehaald en maar bitter weinig uit de camera. Toch is het grootste gemis dat van een deugdelijk scenario.

Op sociale media viel regelmatig de titel John Wick om het publiek warm te maken voor deze actiefilm. Die vergelijking snijdt houdt als je louter kijkt naar het aantal gevechten, maar verder gaat de gelijkenis niet. Alle actiescènes worden zo haastig gefilmd dat de film al na een kwartier op de zenuwen begint te werken en dat kan nooit de bedoeling zijn.

De prinses uit de titel (haar echte naam komen we nooit te weten) wordt degelijk gespeeld door Joey King, die furore maakte met de romkom The Kissing Booth en later deze zomer naast Brad Pitt te zien zal zijn in Bullet Train. Een rijzende ster dus, al krijgt ze amper een woord te zeggen. Toch ligt het falen van The Princess niet aan deze vinnige dame, maar aan het krakkemikkige scenario dat zo knullig geschreven is dat je je nooit emotioneel met de prinses verbonden voelt, waardoor je het verhaal enkel ongeïnteresseerd over je heen kunt laten komen.

Wanneer de film begint merkt de naamloze prinses ze vastgeketend ligt. Haar ontvoerders hebben er echter geen rekening mee gehouden dat de stoutmoedige koningsdochter de nodige gevechtssporten onder de knie heeft waardoor ze binnen de kortste keren haar handen vrij weet te maken. Ontsnappen is iets moeilijker, want de jonge vrouw zit opgesloten in de allerhoogste kasteeltoren waarvan iedere verdieping streng wordt bewaakt. De wrede Julius wil namelijk met haar wil trouwen. Niet omdat hij van haar houdt, maar omdat hij met haar hand ook automatisch de kroon op zijn hoofd krijgt.

Wat volgt is eigenlijk om de tien minuten hetzelfde liedje. Keer op keer moet de prinses een nieuwe tegenstander verslaan, waarbij de enige variatie zit in de kostuums en de gebruikte wapens. De inspiratieloze gevechtsscènes, die gepaard gaan van zeer veel (slechte) CGI, worden afgewisseld met houterige flashbacks waarin we zien hoe de prinses als kind getraind werd door Linh. In deze rol is Veronica Ngo, die we kennen van de Netflix-hit The Old Guard, een van de weinigen in dit vehikel die behoorlijk acteert, want Dominic Cooper en Olga Kurylenko lijken wel wassen beelden.

De Vietnamese actieregisseur Le-Van Kiet doet niet de minste moeite om zijn personages uit te diepen en brengt alles zo zielloos en kinderachtig dat het je geen moer kan schelen of de prinses wel of niet zal ontsnappen. De weinige humor is beperkt gebleven tot een boertje of de dikzak van dienst die de trappen niet op kan. Het enige waar je in feite naar verlangt (zeker na het luidruchtige einde) is dat de film zo vlug mogelijk eindigt zodat je iets beters kan zien. Bijvoorbeeld King Arthur met Keira Knightley, zoals Disney+ na afloop suggereert.

The Princess is te zien bij Disney+.