Purple Hearts [Netflix]

Purple Hearts [Netflix] (2022)

Romantisch drama wordt verpest door de penetrante stank van goedkoop scoren.

Leestijd: 2 min 6 sec
Regie: Elizabeth Allen Rosenbaum | Scenario: Liz W. Garcia, Kyle Jarrow | Cast: Sofia Carson (Cassie), Nicholas Galitzine (Luke), Chason Jacobs (Frankie), Linden Ahsby (Jacob), e.a. | Speelduur: 122 minuten | Jaar: 2022

Cassie, die als barvrouw werkt en druk bezig is om door te breken als muzikant, heeft insuline nodig. Ze heeft alleen het geld niet om het noodzakelijke medicijn te kopen. Luke is een militair die schulden heeft bij een drugsdealer. Door wonderbaarlijk toeval komen de twee extreme tegenpolen elkaar tegen en doet Cassie een bizar voorstel. Als zij in het huwelijk treden, kunnen ze in één klap van hun financiële misère afkomen. Gewoon een jaar volhouden en daarna weer scheiden.

De conservatieve Luke ziet dit eerst niet zitten, omdat hij niets moeten hebben van fraude. Het plan zou namelijk oplichting van de overheid betekenen. En als hun plan uitkomt moeten ze voor de militaire raad verschijnen. Toch gaat hij overstag. Want die schuld gaat niet zomaar weg. Natuurlijk leren de twee tegenpolen elkaar beter kennen, ontstaat er genegenheid en groeien ze naar elkaar toe.

Purple Hearts is een makkelijk slachtoffer voor de scherpe pen van de strenge filmcriticus. De cast zit vol strakgetrokken koppies die het beter zouden doen op de catwalk, er wordt heel zwaar ingezet op een pro-Amerikaans sentiment en voor de woke-cultuur mag Cassie zich in elke scène gedragen als een moraalridder. De personages hebben een flink bord voor hun kop en weigeren ook maar een millimeter te buigen voor de principes van een ander. Het is een kwestie van de rode rozen rood verven. Werkelijk niets wordt aan de verbeelding overgelaten.

En toch, hoe vreemd het ook klinkt, biedt Purple Hearts nog iets van vermaak. Dit heeft alles te maken met de onweerstaanbare chemie tussen de twee hoofdpersonen. Zeg wat je wil over Sofia Carson en Nicholas Galitzine, maar ze geven wel echt alles in hun optredens. Alsof de twee acteurs wisten dat het script pure troep was en dus maar besloten er een feestje van te maken. Die energie heeft een wonderbaarlijk aanstekelijke werking. Zodra de twee in beeld verschijnen, is het als getuige zijn van een verkeersongeluk waar je je ogen niet vanaf kan houden.

Helaas is dit bij lange na niet genoeg om Purple Hearts te redden van de ondergang. De penetrante stank van goedkoop scoren is zo overweldigend dat hij onmogelijk kan worden genegeerd. Als je even een avond lekker wil lachen om een onbeholpen in elkaar geknutselde film, dan is Netflix' nieuwste absoluut een aanrader.

Purple Hearts is te zien bij Netflix.