The Good Nurse [Netflix]

The Good Nurse [Netflix] (2022)

Aangrijpend drama over seriemoordenaar Charles Cullen met een zeer goed Eddie Redmayne.

Leestijd: 2 min 7 sec
Regie: Tobias Lindholm | Scenario: Krysty Wilson-Cairns | Cast: Jessica Chastain (Amy Loughren), Eddie Redmayne (Charles Cullen), Nnamdi Asomugha (Danny Baldwin), Noah Emmerich (Tim Braun), Kim Dickens (Linda Garran), e.a. | Speelduur: 121 minuten | Jaar: 2022

Dat de verpleegster uit de titel een goede was, is een understatement. The Good Nurse schetst een indringend portret van de vrouw die naar voren trad om een seriemoordenaar te ontmaskeren, ondanks de risico's die ze daarmee nam. Maar dit waargebeurde verhaal bevat nog een verrassende tweede slechterik: het ziekenhuiswezen.

De bedoeling was het verhaal over seriemoordenaar Charles Cullen te vertellen zonder zijn slachtoffers uit te buiten. Daar zijn de makers zeer in geslaagd. Door de nadruk te leggen op verpleegster Amy Loughren, die bevriend was met Cullen, wordt een bijzonder aspect van deze geschiedenis belicht en een waardige vertelling gecreëerd voor de slachtoffers van deze seriemoordenaar die jarenlang zijn gang kon gaan.

Via een ijzersterk staaltje acteerwerk confronteert Eddie Redmayne ons met de ongemakkelijke realiteit dat seriemoordenaars zich ongezien onder ons kunnen bevinden. Het is bijna niet te benoemen hoe hij het voor elkaar krijgt een personage neer te zetten dat ondanks zijn vriendelijke karakter ook een ontzettende engerd is. De regie geeft hem alle ruimte door de camera lang genoeg op hem te houden om de kijker een onbehaaglijk gevoel te geven.

Jessica Chastain is minder geloofwaardig als ze met haar gezicht vol fillers de hardwerkende verpleegster en alleenstaande moeder Amy probeert neer te zetten, maar desondanks vult ze Redmayne prima aan. Tot in detail wordt verteld over haar moeilijke omstandigheden, waardoor het de kijker goed duidelijk wordt gemaakt hoeveel moed deze vrouw moet hebben gehad om de politie te assisteren in het oppakken van deze man.

Extra wrang wordt het wanneer langzaamaan duidelijk wordt hoeveel verantwoordelijkheid de verschillende ziekenhuizen waar Charlie werkte hadden in de moorden die hij pleegde. Zeer shockerend vanwege de basis die de film in de werkelijkheid heeft. Hoe schrijnend ook, het maakt The Good Nurse nog spannender en het belang van het vertellen nog duidelijker.

De spanning is voelbaar tot het einde, tot en met de langverwachte confrontatie tussen Amy en Charlie. Deze is ingetogen gefilmd en daardoor realistisch, wat het verhaal eer aan doet. Redmayne heeft gelukkig geen grootste actie of horror nodig om een angstaanjagend gestoorde man te vertolken. Maar hoewel hij de show steelt, is The Good Nurse toch vooral een portret van verpleegster Amy, een dappere vrouw die strijdt om gerechtigheid. En zo eindigt de film toch nog met een hoopvolle noot.

The Good Nurse is te zien bij Netflix.