Christmas with You [Netflix]

Christmas with You [Netflix] (2022)

Voorpret op de feestdagen met een klassieke slechte kerstromance.

Leestijd: 2 min 26 sec
Regie: Gabriela Tagliavini | Scenario: Paco Farias, Jennifer C. Stetson, German Michael Torres, Michael Varrati | Cast: Freddie Prinze Jr. (Miguel), Aimee Garcia (Angelina), Deja Monique Cruz (Cristina), Zenzi Williams (Monique), Gabriel Sloyer (Ricardo), e.a. | Speelduur: 89 minuten | Jaar: 2022

Een zangeres moet van haar platenlabel haar geluid vernieuwen en besluit daarom niet geheel vrijwillig een kerstplaat op te nemen. Haar uitstelgedrag brengt haar bij een van haar grootste fans, een middelbare scholier die samen met haar alleenstaande vader covers van haar idool opneemt. Wat begint als een poging om onder de kerstsingle uit te komen, eindigt in een onverwachte samenwerking die misschien wel meer met zich meebrengt dan een carrièreboost.

De slechte kerstfilm heeft zich zo langzamerhand ontwikkeld tot een geheel eigen genre. In de sneeuw, op een eiland, in een blokhut of een villa, het verhaal verloopt overal ongeveer hetzelfde. Twee mensen uit tegengestelde milieus komen elkaar tegen, moeten eerst niets van elkaar hebben, maar groeien dan toch naar elkaar toe om uiteindelijk die ene magische kus te delen, bij voorkeur op kerstavond en het liefst onder de maretak.

Christmas with You heeft bijna alle elementen voor een succesvolle kerstromkom, maar komt toch tekort. Om eerst het positieve te benoemen: het is verfrissend om een keer een mannelijke hoofdpersoon te zien die je daadwerkelijk in het echt tegen zou kunnen komen. Iemand die er niet uitziet als een supermodel, maar toch voldoet aan de eisen van de grotendeels vrouwelijke doelgroep.

Helaas kunnen een acteur met een net bovengemiddeld uiterlijk noch alle kerstverlichting in de wereld het verhaal interessant kunnen maken. Er staat weinig op het spel en het belangrijkste deel, het 'will they, won't they'-element, is nergens te bekennen. Natuurlijk weten we allemaal dat de zangeres en de muziekleraar aan het einde van de film samen zullen eindigen, maar het is toch leuk om op zijn minst de illusie te creëren dat het nog anders kan aflopen.

De film faalt dan ook in zijn genre, alleen al omdat het grote conflict mist. Hoe traag en zoetsappig kerstfilms ook zijn, je kan altijd uitkijken naar het moment waarop alles even uit elkaar lijkt te vallen. Helaas mis je dit moment in Christmas with You al als je knippert, omdat het zo ontzettend knullig is. Ook het acteerwerk komt niet echt lekker uit de verf, maar met een dergelijk script kan dat ook haast niet anders.

Christmas with You is net te weinig van alles. Te weinig kitsch, te weinig drama, te weinig echte romantiek. Een dergelijke film werkt alleen als hij zo over-the-top is dat hij met recht de titel 'slechte kerstfilm' mag dragen en zo slecht is dat hij goed wordt. Deze film is vooral slecht en daar houdt het wel mee op. Alleen als je alle andere kerstfilms al hebt gezien en het Hallmark-kanaal nog net een stap te ver is, is Christmas with You wellicht het proberen waard.

Christmas with You is te zien bij Netflix.