Esposa de Aluguel [Netflix]

Esposa de Aluguel [Netflix] (2022)

Een eeuwige vrijgezel huurt een actrice in om zijn verloofde te spelen. De gevolgen laten zich raden.

Leestijd: 2 min 3 sec
Regie: Cris D'Amato | Scenario: Luanna Guimaraes | Cast: Caia Castro (Luiz), Thati Lopes (Lina), Mariana Xavier (Maria Inez), Thamiris Mandú (Ilana), e.a. | Speelduur: 107 minuten | Jaar: 2022

Luiz is een playboy die er alles aan doet om maar niet verliefd te worden. Hij kent de regels van de datingwereld en weet ook wanneer hij weer uit een relatie moet stappen. Hij ziet liefde als een chemische reactie van het lichaam. Een reactie die je kan ontlopen als je op het juiste moment uit een relatie stapt, want dan vindt die mix van emoties, hormonen en je biologische klok niet plaats.

Luiz zal er echter toch aan moeten geloven. Nadat zijn moeder te horen heeft gekregen dat ze nog maar zes maanden te leven heeft, is het haar ultieme wens dat Luiz een vaste vriendin krijgt. De zes maanden gelden gelijk als ultimatum voor Luiz. Want lukt het hem niet om een vriendin te vinden voordat zijn moeder overlijdt, dan haalt zij hem uit haar testament.

Nadat hij al zijn exen om een gunst heeft gevraagd, maar telkens is afgewezen, stelt zijn vriend voor om een actrice in te huren. Lina, die ervaring heeft met dit soort rollen, kan zijn nepvriendin zijn. En zo beginnen de leugens die uiteindelijk leiden naar voorspelbaar einde met toch nog een onverwachte wending. Het resulteert in een bij vlagen chaotische en voorspelbare maar ook vermakelijke romkom.

Het gedrag van Luiz en Lina als liefdevol stel komt nogal gespeeld over, niet alleen voor de kijker, maar ook voor zijn familie. Nu moet wel gezegd worden dat de familieleden zichzelf ook eerder op het podium van een toneelstuk wanen dan in het echte leven. Dus dat ze het liegen niet doorhebben, mag ze worden vergeven. Maar hierdoor boet Esposa de Aluguel aan geloofwaardigheid in.

Het zorgt aan de andere kant juist voor veel grappige situaties en een hoog tempo. De dialogen tussen de personages zijn grappig en ook de botsingen tussen broers en zussen komen op een leuke manier naar voren. Het spreekt voor zich dat wanneer dergelijke romkoms niet voortslepen in saaie verhaallijnen, het geheel een stuk leuker wordt.

Esposa de Aluguel zit vol energie, waardoor de film ondanks zijn voorspelbaarheid nog steeds leuk is om naar te kijken. Het is echter geen absolute mustsee-romkom. Romantische komedies kunnen alleen maar hopen dat ze charmant en niet cheesy zijn. Deze film heeft elementen van beide, maar slaat niet overdreven door naar één kant.

Esposa de Aluguel is te zien bij Netflix.