İyi Adamın 10 Günü [Netflix]

İyi Adamın 10 Günü [Netflix] (2023)

Rommelig detective met overdaad aan verhaallijnen en plottwists.

Leestijd: 2 min 13 sec
Regie: Uluç Bayraktar | Scenario: Mehmet Eroglu, Damla Serim | Cast: Nejat İşler (Sidik), Nur Fettahoğlu (Rezzan), Ilayda Alişan (Fatima), Erdal Yildiz (de Baas), Ilayda Akdogan (Pinar), e.a. | Speelduur: 124 minuten | Jaar: 2023

Ex-advocaat en detective Sidik wordt gevraagd om op zoek te gaan naar de vermiste Tevfik. Al gauw blijkt dat niet alleen zijn moeder graag wil weten waar Tevfik uithangt, ook meerdere louche figuren hebben er belang bij dat hij gevonden wordt. Ondertussen wordt Sidik geconfronteerd met zijn ex-vrouw, voor wie hij de gevangenis inging, die opnieuw in de problemen geraakt is en wanhopig probeert hem over te halen haar te helpen.

İyi Adamın 10 Günü (Engelse titel: 10 Days of a Good Man) is, zoals de titel al doet vermoeden, opgedeeld in tien dagen in het leven van Sidik. Zijn bijnaam 'goede man' wordt gebezigd door een knappe ex-prostitué, die om de een of andere reden niets liever wil dan een relatie met deze veel oudere man. De romance tussen de twee is compleet ongeloofwaardig en de manier waarop haar personage neergezet is doet fronsen, zeker omdat alle vrouwelijke personages vooral gecast lijken te zijn op hun uiterlijk en in sexy kleding worden gestoken.

Helaas blijft het niet bij alleen inhoudsloze vrouwenrollen, het hele script rammelt. Sidik valt van de ene goede vondst in de andere en loopt nergens tegen echte problemen aan. Zelfs als hij door gangsters opgepikt wordt, pakt het toch weer goed uit. Daarom voelt het nooit alsof er iets op het spel staat. Vanwege het rappe tempo waarin alle plottwists elkaar opvolgen is het soms ook lastig om te onthouden hoe alles in elkaar steekt en wie wie is. Om de chaos compleet te maken wordt er naast de vermissing ook nog een verhaallijn rond Sidiks ex-vrouw bij gepropt wordt.

Alles wordt uiteindelijk bij elkaar gebracht of opgelost. Er zijn geen losse eindjes meer. Dat maakt İyi Adamın 10 Günü nog nietszeggender. Niets schuurt. Het grootste pluspunt is dat İyi Adamın 10 Günü zichzelf niet erg serieus lijkt te nemen en met een opgewekte soundtrack ervoor zorgt dat de duur van twee uur uit te zitten is. Al komt niet alle humor even goed aan. Een grap over een hond die 'Onze Jongen' heet, is bijvoorbeeld niet heel geïnspireerd.

Dit Turkse detectiveverhaal heeft weinig om het lijf en moet het vooral hebben van zijn luchtige toon en aardig acteerwerk van hoofdrolspeler Nejat İşler. Sommige scènes in de straten van Turkije met neonverlichting hebben nog enige sfeer, maar op de meeste vlakken is İyi Adamın 10 Günü simpelweg nietszeggend en biedt verrassend weinig vermaak.

İyi Adamın 10 Günü is te zien bij Netflix.