INumber Number: Jozi Gold [Netflix]

INumber Number: Jozi Gold [Netflix] (2023)

Lekkere actiefilm waarin de vlam pas na een uur sudderen echt goed in de pan slaat

Leestijd: 2 min 56 sec
Regie: Donovan Marsh | Scenario: Donovan Marsh | Cast: S'Dumo Mtshali (Chili), Presley Chweneyagae (Shoes), Noxolo Dlamini (Dimo), Bongile Mantsai (Hyenaman), e.a. | Speelduur: 113 minuten | Jaar: 2023

In Nederland is de politie betrouwbaar en maken de agenten elke dag het verschil. Als dat echter niet zo is en de politie en de overheid zo corrupt als de neten zijn, kan je als simpele agent dan nog wel impact hebben? Volgens iNumber Number: Jozi Gold is het antwoord op die vraag: nee, niet echt, maar als je met de criminelen gaat meewerken, dan krijg je wel wat gedaan. Of deze boodschap echt verstandig is, is discutabel, maar het levert hier in ieder geval net wat meer diepgang op dan een gemiddelde politie-actiefilm heeft.

iNumber Number: Jozi Gold is bijna twee uur lang en dat is vooral in het eerste uur erg te merken. Het verhaal meandert hier namelijk zonder een duidelijk doel voor ogen te hebben. Chili is een politieagent die zich afvraagt hoeveel impact hij werkelijk maakt in de strijd tegen de onderwereld als de criminelen, die hij en zijn jeugdvriend en mede-agent Shoes oppakken, telkens weer vrijuit gaan. Hij doet allemaal dingen die later van belang blijken te zijn, maar op het moment van de scène duwen ze het verhaal niet voort en zijn ze dus niet heel boeiend.

Chili zelf is in het begin al even oninteressant als wat hij doet. Van zijn gezicht is duidelijk af te lezen dat hij er in elke scène niet echt veel zin in heeft, wat ervoor zorgt dat het op een gegeven moment wel heel erg vaag wordt waarom deze persoon het hoofdpersonage is. Als hij bij een undercovermissie opeens zijn microfoon en zender in de prullenbak gooit om met de criminelen mee te werken, maakt hij het zelfs een beetje te bont.

De dieven waarmee Chili gaat werken blijken een gezin te zijn, die gerechtigheid willen voor het vaderland, door goud te stelen van hun dictator. De sterke motivaties van de dieven maken het begrijpelijk waarom Chili kiest voor deze criminelen en niet de politie. In de politie wil iedere agent de dieven namelijk alleen stoppen uit eigenbelang en niet persé omdat stelen illegaal is. Hierdoor eindigt Chili tegen het einde aan als een prima hoofdpersoon.

Net over de helft van de film valt alles opeens op zijn plek. Chili krijgt een sympathieke motivatie wanneer hij uitlegt dat hij het geld ook wil stelen, om het weeshuis waarin hij is opgegroeid te redden en zo het verschil te maken. Plots is er een verhaal dat ergens heen gaat aangezien er wordt gewerkt naar een grote overval, en het tempo gaat daarbij wat omhoog.

In de hele film wordt er veel gespeeld met cameravoering, montage en de kadrering, maar vooral in het begin blinken deze onderdelen uit. De droneshots, originele editing van zonsop- en ondergangen en de vele hoeken waarvandaan scènes geschoten zijn, zijn slechts een paar voorbeelden van de technieken die het eerste uur visueel interessant houden.

De beelden blijven in het tweede deel inventief en technisch excellent gemaakt, maar ze zijn dan niet meer het enige wat de film overeind houdt. De verschillende partijen die het goud willen bemachtigen botsen in de derde akte geregeld met elkaar, wat uiteindelijk escaleert in een spannende finale op een schroothoop. Met natuurlijk ook een hoop lekker gesluip en vuurgevechten als gevolg. Ondanks de iets diepere laag is iNumber Number: Jozi Gold bovenal een lekkere actiefilm. Vanaf de tweede helft tenminste.

iNumber Number: Jozi Gold is te zien bij Netflix.