Marcel the Shell with Shoes On [SkyShowtime]

Marcel the Shell with Shoes On [SkyShowtime] (2021)

De schattigste schelp die je ooit zal zien.

Leestijd: 2 min 13 sec
Regie: Dean Fleischer Camp | Scenario: Dean Fleischer Camp, Jenny Slate, Nick Paley | Cast: Jenny Slate (Marcel), Dean Fleischer Camp (Dean), Isabella Rossellini (Nana Connie), Joe Gabler (Haysack Rep), Shari Finkelstein (60 Minutes producent), e.a. | Speelduur: 90 minuten | Jaar: 2021

Na de zeer succesvolle YouTube-avonturen van Marcel, een schelp met schoenen aan, volgt een langere speelfilm vernoemd naar dit schattige personage. Voor wie Marcel nog niet kent: hij is een schelp met een gezichtje en schoenen aan, die allemaal dingen meemaakt in het huis waar hij woont. Als zijn familie plots verdwijnt, gaat hij op onderzoek uit. Dat doet hij samen met filmmaker (en regisseur en bedenker) Dean Fleischer Camp. Marcel the Shell with Shoes On is de documentaire die Camp zogenaamd maakt.

Marcel, ingesproken door een expressieve en enthousiaste Jenny Slate, die samen met Camp het personage bedacht, is een personage dat gemakkelijk het hart verovert. Hij is oprecht en ontdekt de mensenwereld op een bijna kinderlijke manier. Zo geeft de film soms een heel ander perspectief op het dagelijks leven. Daarnaast zijn er momenten in zijn leven die inspelen op emoties, waardoor de film simpelweg ook raakt.

Door de keuze voor de vorm van een documentaire wordt die unieke visie van Marcel nog eens extra benadrukt. Als Marcel tegen de camera vertelt hoe zijn leven eruitziet, geeft dat meer inzicht in zijn personage. Daarnaast is het grappig om te zien hoe hij typisch menselijke dingen soms niet begrijpt, raar vindt of op een ingenieuze manier menselijke voorwerpen in weet te zetten om zijn eigen leven makkelijker te maken.

Zo laat de Marcel the Shell with Shoes On veel ruimte voor reflectie op menselijke gewoonten, maar ook op het genre van de documentaire an sich. Omdat de filmmaker af en toe in beeld komt en Marcel ook probeert hem vragen te stellen om te compenseren voor het feit dat hij telkens aan het woord is, biedt dit een leuk meta-element. Daarmee is Marcel een slimme mengeling van animatie en mockumentary en zo meer dan de som der delen.

De zoektocht van Marcels familie vormt de rode draad. Dat is waar alles uiteindelijk aan opgehangen wordt. Hoewel dit de ruimte geeft voor een aantal emotionele momenten, kleeft er toch ook een minpuntje aan het feit dat dit uitgerekt wordt tot een speelfilm. Na verloop van tijd voelt het namelijk ook een beetje aan als een trucje. Daarmee is de tweede helft als geheel helaas wat minder sterk dan de eerste helft. Desondanks is Marcel the Shell with Shoes On zeker de moeite waard, maar kan wel de vraag gesteld worden of het niet effectiever is als kortere Youtube-video's.

Marcel the Shell with Shoes On is te zien bij SkyShowTime.