Only You

Only You (2023)

Voorspelbaar melodrama kijkt lekker weg dankzij chemie hoofdrolspelers.

Leestijd: 1 min 37 sec
Regie: | Jonathan Elbers |Scenario: Anna Pauwes | Cast: Claire Bender (Elisabeth), Egbert Jan Weeber (Arthur), Jennifer Welts (Anne), Andre Dongelmans (Harold), Monic Hendrickx (Moeder) | e.a. | Speelduur: 92 minuten | Jaar: 2023

Als jongste telg van een brave burgermans-familie uit Gouda heeft twintiger Elisabeth nooit zelf knopen hoeven doorhakken. Dat deden haar broers of ouders voor haar, leert de openingsscène van het romantische melodrama Only You. Dat ze gaat trouwen met jeugdliefde Koen is dus ook meer een logische optelsom dan een diep gekoesterde hartewens.

Als ze op haar vrijgezellenfeest de innemende Arthur tegen het lijf loopt, zet dat haar voorspelbare leventje totaal op zijn kop. Tegen beter weten in gaat Elisabeth met hem mee naar huis, waarop een zinderende one night stand van twee dagen volgt. Bezorgde telefoontjes van het thuisfront worden niet opgenomen, voor het eerst in haar leven volgt Elisabeth haar hart. Niks voor cynici, deze film, die begint als een standaard romkom, maar gaandeweg steeds melodramatischer wordt. De non-conformistische Arthur draagt namelijk een verdrietig geheim met zich mee.

Gelukkig is er chemie tussen hoofdrolspelers Egbert Jan Weeber en Claire Bender, waardoor Only You best lekker wegkijkt. Vooral Bender, die eerder dit jaar opviel met een leuke rol in millennialcomedy Goodbye Stranger, speelt sterk. Gaandeweg zien we haar transformeren van benepen burgertutje naar onafhankelijke vrouw, maar eerlijk gezegd zit daar gelijk ook de zwakte van het scenario. Het brave meisje dat van een mysterieuze en onafhankelijke man leert op haar eigen benen te staan: het heeft iets oubolligs.

Er komen ook net iets te veel clichés voorbij (de onvermijdelijke slotscène waarin de halve cast zich in een te klein autootje propt, met piepende banden onderweg om de liefde van de eeuw te redden), waardoor Only You blijft hangen in dat formulematige waar zoveel romantische films uit eigen land aan lijken te leiden. Wie zin heeft in een ouderwetse tranentrekker zal zich hier uitstekend mee vermaken, maar deze cast had een iets sprankelender script verdiend.