El Club de los Lectores Criminales [Netflix]

El Club de los Lectores Criminales [Netflix] (2023)

Spaanse horror slaagt nét niet in alles wat het probeert te doen.

Leestijd: 2 min 9 sec
Regie: Carlos Alonso Ojea | Scenario: Carlos García Miranda | Cast: Veki Velilla (Ángela), Iván Pellicer (Nando), Álvaro Mel (Sebas), Priscilla Delgado (Virginia), e.a. | Speelduur: 89 minuten | Jaar: 2023

Horror als genre is een uiterst interessante studie. Elke horrorfilm bevat een aantal vaste elementen en visuele hulmiddelen om de kijker op het puntje van hun stoel te krijgen en daar te houden. De hoofdpersonages uit El Club de los Lectores Criminales beamen dit, en richten daarom een boekclub op waarin ze horrorliteratuur bespreken. Als ze vervolgens zelf de hoofdrol spelen in een ziek horrorverhaal, geschreven door een mysterieuze clown, hebben ze er geen lovende kritieken voor over.

De Spaanstalige film El Club de los Lectores Criminales wordt door Netflix in het horrorgenre geplaatst, maar vanaf het begin is duidelijk dat dit geen typische slasher is. Het is geen angstaanjagende en bloederige film waarvan je de komende maand midden in de nacht badend in het zweet wakker wordt. De film probeert te spelen met de conventies van het genre, maar doet dit op een dusdanig oppervlakkige manier dat het resultaat meer lijkt op een slecht kampvuurverhaal verteld door een tienermeisje op schoolkamp, dan een vindingrijk en origineel concept.

Dat concept is namelijk niets nieuws en erg voorspelbaar. Gelukkig maar, want het plot hangt van zo weinig informatie aan elkaar dat je als kijker zelf wat dingen in zal moeten vullen om er een bevredigend verhaal van te maken. Het eerst halfuur van de film is nog veelbelovend, vooral dankzij de mysterieuze sfeer met vraagtekens rondom de personages. Helaas slaat dit snel om in een reeks aan clichés, bedoeld of niet, en het verhaal vertraagt daardoor zo in het midden dat het bijna stilligt.

Regisseur Carlos Alonso Ojae is er in geslaagd de film visueel interessant te houden, met een aantal hele fijne cameraovergangen. Maar verder slagen de makers van El Club de los Lectores Criminales er eigenlijk nét niet in alles wat ze proberen te doen. De film is niet slim genoeg dat het mysterie interessant wordt, niet aangrijpend genoeg om een angstaanjagende thriller te zijn, en niet provocatief en bloederig genoeg om een echte slasher te zijn.

De moordende clown die de boekclub opjaagt ziet er bijna schattig uit, en niet eens als een leuke moordlustige pop. Het is onwaarschijnlijk dat deze clown snel in je nachtmerries zal opduiken. Voor diegenen die bewust geen horror kijken om trauma's te voorkomen is El Club de los Lectores Criminales een aanrader om op een laagdrempelige manier te kunnen meegenieten van alle horrorclichés.

El Club de los Lectores Criminales is te zien bij Netflix.