Carga Máxima [Netflix]

Carga Máxima [Netflix] (2023)

Een actiefilm met een geweldige setting: de wereld van vrachtwagenraces.

Leestijd: 2 min 46 sec
Regie: Tomas Portella | Scenario: Leandro Soares| Cast: Thiago Martins (Roger), Thiago Martins (Danilo), Sheron Menezzes (Rainha/The Queen), Evandro Mesquita (Odilon), e.a. | Speelduur: 107 minuten | Jaar: 2023

Actiefilms zijn er in talloze smaken, maar hun verhalen zijn meestal niet ontzettend origineel. Naast of ze goede actiescènes bevatten, valt of staat het succes van de meeste actiefilms met de kwaliteit van de personages en van de setting. Carga Máxima heeft een heel standaard verhaal maar blijft nog net overeind vanwege zijn creatieve en interessante setting.

Carga Máxima speelt zich af in de racewereld. Er wordt echter niet met auto's geracet, maar met vrachtwagens. Deze logge, aanhangerloze gevaartes leveren een heel ander spektakel dan de lage, snelle racewagens die meestal op een circuit rondzoeven. Daarnaast komt het goed uit dat hoofdpersoon Roger een vrachtwagenracer is, aangezien zijn criminele baantje het stelen van vrachtwagens vol goederen wordt. Om de vrachtwagens te stelen gebruiken ze creatieve trucjes waardoor ook de steelscènes interessant zijn om naar te kijken.

Ondanks de interessante wereld waarin de personages rondlopen, verliest de film gedurende de tweede akte veel vaart. Er worden wel wat dingetjes opgezet voor het einde en de subplots krijgen de aandacht die ze vanwege hun goede kwaliteit zeker verdienen, maar er wordt te veel tijd verspilt aan lange scènes die geen spanning opbouwen en niet vermakelijk zijn. Een paar van die scènes laten bijvoorbeeld zien dat Roger vele pogingen doet om weg te lopen van het criminele circuit, terwijl er al aan het begin van de film met een flashforward duidelijk gemaakt was dat dat nooit zou gaan lukken.

Carga Máxima heeft dan misschien niet zo'n strak script, maar wel het hart op de juiste plaats. De relaties tussen de personages (en hun subplots) zijn namelijk natuurlijk en oprecht en daarnaast neemt de film ook goed de tijd om twee tragische momenten respectvol te behandelen. Bij beide momenten valt de film daarna even (terecht) stil om de personages en de kijker de kans en de tijd te geven om de gebeurtenis te verwerken. Hier is het dus niet zo erg dat de film zijn tempo soms vertraagd.

Een stilvallend verhaal is dan ook niet automatisch iets slechts, maar dan moeten de personages ook zonder een plot interessant zijn om naar te kijken. Bij Carga Máxima is dat net niet het geval. Rogers concurrente Rainha is stoer en heeft haar jasje net iets te ver open, maar ze is ook oprecht betrokken bij Roger en blijkt uiteindelijk een goede vriendin te zijn. Daarnaast is ze een goede tegenhanger voor Roger, een verwende zak die constant ruzie zoekt. Hoewel hij zichzelf verbetert gedurende de film, duurt dat net iets te lang om volledig te overtuigen.

De enige slechte keuze van de filmmakers is de keuze om bijna alles met de hand te filmen. Doordat de camera niet op een stabiele ondergrond staat, beweegt het beeld altijd een klein beetje. Het is hierdoor heel moeilijk om volledig in de film te verdwijnen, omdat je er door het beverige beeld steeds aan wordt herinnerd dat je naar een film kijkt. Dit is fijn tijdens een documentaire, maar voor een actiefilm waarbij het primaire doel is om je anderhalf uur mee te nemen in een spannend verhaal is het voornamelijk irritant.

Carga Máxima is te zien bij Netflix.