Nouveaux Riches [Netflix]

Nouveaux Riches [Netflix] (2023)

Over de top en onder de maat, sla deze slechte komedie over.

Leestijd: 2 min 12 sec
Regie: Julien Hollande | Scenario: Julien Hollande | Cast: Nassim Lyes (Mikhael/Youssef), Zoé Marchal (Stéphanie), Yovel Lewkowski (Yaël), Adrien Essamir "Sicario" (Papillon), e.a. | Speelduur: 101 minuten | Jaar: 2023

In Nouveaux Riches speelt Nassim Lyes oplichter Youssef, die zich al een tijdje voordoet als Hérmes werknemer Mikhael om zijn steenrijke vriendin tevreden te houden en mee te kunnen liften op haar financiële situatie. In werkelijkheid ronselt hij B-sterren om dure tassen op te kopen die hij vervolgens weer kan doorverkopen voor het driedubbele bedrag. Als dit uitkomt volgt een reeks bizarre en chaotische gebeurtenissen, die niet altijd iets met elkaar te maken lijken te hebben.

Een plot is dan ook ver te zoeken in deze Franse film. We volgen Youssef in zijn pogingen snel en zonder al te veel moeite rijk te worden, maar komen nooit te weten wie hij nu eigenlijk is en wat zijn motivaties zijn. Hetzelfde geldt voor alle andere personages in de film. De focus ligt op de vele matige actiescénes, die vaak ontzettend misplaatst en slecht geacteerd zijn.

Slecht acteren gebeurt overigens niet alleen in de vechtscénes. Ook de dialogen en karakteriseringen van de personages laten veel te wensen over. Hoofdpersonage Youssef is één van de meest irritante personages die in lange tijd op een scherm is verschenen. Acteur Nassim Lyes voert dit aspect van het personage perfect uit, maar is dat nou echt positief?

Ook mist de ontwikkeling van de personages in elke vorm. Nouveaux Riches zou na de laatste scéne net zo goed meteen opnieuw kunnen beginnen, want de personages zijn emotioneel gezien nog op precies dezelfde plek als aan de start. Zelfs Youssef, die op het oog in de laatste scénes een ommezwaai maakt die niet zou misstaan in een barrel-race, neemt in principe niet expliciet afscheid van zijn oneerlijke bestaan.

Eigenlijk valt er niet veel interessants te zeggen over Nouveaux Riches, aangezien deze ook niet veel interessants te melden heeft. Het is net iets meer dan anderhalf uur slecht uitgewerkte slapstick, die slechts af en toe, door pure chaos en wanhoop, een lach op je gezicht zal krijgen. Dat de film ook nog eens leunt op provocerende, stereotyperende en soms ronduit racistische humor helpt daar niet bij. De hoge inzet op de schokwaarde van de grappen voelt dan ook goedkoop aan.

Nouveaux Riches kan beter overgeslagen worden, behalve door liefhebbers van pure grofheid zonder verhaal. Wie houdt van comedy kan ongetwijfeld betere alternatieven vinden op de streamingservice, zelfs als je specifiek op zoek bent naar iets internationaals. Een nietszeggende film als Nouveaux Riches is de tijd en het geld niet waard.

Nouveaux Riches is te zien bij Netflix.