Your Christmas or Mine 2 [Prime Video]

Your Christmas or Mine 2 [Prime Video] (2023)

Dit vervolg op succesvolle kerstfilm uit 2022 ontstijgt ternauwernood de middelmatigheid.

Leestijd: 2 min 56 sec
Regie: Jim O'Hanlon | Scenario: Tom Perry | Cast: Asa Butterfield (James Hughes), Cora Kirk (Hayley Taylor), Alex Jennings (Humphrey Hughes), Jane Krakowski (Diane), Daniel Mays (Geoff Taylor), David Bradley (Jack Taylor), e.a. | Speelduur: 101 minuten | Jaar: 2023

Als een cadeautje onder de boom waarvan je niet wist dat je het nodig had, brengt Your Christmas or Mine 2 de nodige vrolijkheid in dit vervolg op de onverwachte hit van vorig jaar. Vrijwel de gehele cast en crew keren terug in een poging het succes te herhalen. Gelukkig kopieert regisseur Jim O'Hanlon niet hetzelfde plot van de eerste film, maar borduurt op een natuurlijke manier voort op eerdere gebeurtenissen. Waarbij de kerstclichés en voorspelbaarheid, zoals vaker in kerstfilms, de kijker niet bespaard blijven.

Het is (weer) kerstavond, en James en Hayley zijn niet van plan om dezelfde fout als vorig jaar te maken. Hun families ontmoetten elkaar op het vliegveld, klaar om samen te vertrekken naar een prachtige bestemming. James' vader Humphrey heeft Hayleys familie uitgenodigd om mee te gaan naar een schilderijachtig plekje in de Oostenrijkse Alpen en skiënd te genieten van kerst.

De twee families vertrekken na aankomst naar hun eigen geboekte accommodaties, maar de familie van Haley eindigt in het luxe hotel dat geboekt was door rijkaard Humphrey, en de familie van James belandt op een smerige, vervallen plek zonder mobiele service. Een aankomende sneeuwstorm doet er nog een schepje bovenop, waardoor er tijdelijk geen verkeer mogelijk is tussen beide locaties. En dan blijkt ook nog eens James' oude vriendin in het hotel te zijn, iets wat alleen maar voor problemen kan zorgen voor het jonge koppel.

Daar waar de families in de vorige film grotendeels gescheiden van elkaar waren, brengen ze nu veel tijd samen door, wat voor hilarische momenten zorgt. De dynamiek tussen de chique, rijke familie van James en de luid gebekte familie van Hayley werken meer dan eens op de lachspieren, maar de verschillen zorgen ook voor momenten van bezinning. De families groeien uiteindelijk naar elkaar toe, en het zorgt er ook voor dat James en Hayley veel meer tijd samen doorbrengen.

Het feit dat het eerste deel pas een jaar geleden uitkwam, wijst op een razendsnel productie- en opnameproces. Desondanks voelt Your Christmas or Mine 2 nooit gehaast of afgeraffeld aan. De scènes volgen elkaar goed op, het verhaal is niet overdreven afgezaagd en de locaties in Oostenrijk worden prachtig in beeld gebracht. Het is te merken dat de acteurs en actrices het naar hun zin hadden tijdens het maken van deze kerstfilm, waarbij vooral Daniel Mays en David Bradley de show stelen.

De meeste kerstfilms lijken erg op elkaar, en hoewel het eerste deel nog een origineel verhaal had, is Your Christmas or Mine 2 veel voorspelbaarder geworden. Vanaf het moment dat de families in Oostenrijk aankomen, is er weinig fantasie voor nodig om te bedenken welke kant het op gaat. Op basis van het eerste deel hoop je toch op meer.

Your Christmas or Mine 2 doet net genoeg om geen doorsnee kerstfilm te zijn, ideaal voor een avondje knus en grinnikend op de bank met een kop warme chocolademelk. Er zijn veel kleine verwijzingen naar het vorige deel, maar de film is goed te volgen als je die (nog) niet hebt gezien. Een kleine teaser hint zelfs al naar een derde deel. Willen de makers weer het niveau van het eerste deel benaderen, dan is het wellicht een idee om een blauwe piste te pakken en iets meer tijd te nemen.

Your Christmas or Mine 2 is te zien bij Prime Video.