Kho Gaye Hum Kahan [Netflix]

Kho Gaye Hum Kahan [Netflix] (2023)

Drie twintigers in Mumbai worstelen met relaties, sociale media en zichzelf in dit onderhoudende, serieuze drama.

Leestijd: 2 min 33 sec
Regie: Arjun Varain Singh | Scenario: Zoya Akhtar, Reema Kagti, Arjun Varain Singh | Cast: Siddhant Chaturvedi (Imaad Ali), Ananya Panday (Ahana Singh), Adarsh Gourav (Neil Pereira), Rohan Gurbaxani (Rohan Bhatia), Anya Singh (Lala), Kalki Koechlin (Simran Kohli), e.a. | Speelduur: 135 minuten | Jaar: 2023

Je zult maar een twintiger zijn in het bruisende Mumbai anno nu. Je hebt een leuk koppie, een tamelijk bevredigende baan en geen financiële zorgen. Dit 'overkomt' de vrienden Ahana, Imaad en Neil en het maakt ze behoorlijk rusteloos. Het trio trekt al sinds de kostschool in hun jongere jaren samen op en deelt lief en leed. Als er zich echter veranderingen aandienen in elk van hun levens, komt ook hun onderlinge band onder druk te staan.

Kho Gaye Hum Kahan (waar zijn we elkaar verloren?) is een drama over de frustraties en problemen van Generatie Z. We volgen de seksverslaafde stand-up comedian (nee, niet Jerry Seinfeld) Imaad, de proteïneslurpende personal trainer Neil en de door Instagram geobsedeerde Ahana, wier vriend hun relatie op pauze wil zetten. De film gaat over verbinding in het digitale tijdperk en de invloed van sociale media. Niets nieuws onder de zon. De boodschap van Kho Gaye Hum Kahan schalt al vanaf de eerste minuten luid door de speakers, maar het begeleidende orkest maakt die beleving best plezierig.

Hoewel de hedonistische hoofdpersonages in het begin van de film niet bijster sympathiek overkomen, weten ze genoeg te boeien en te groeien om de kijker betrokken te houden bij hun verhaal. De drie twintigers kampen elk met hun eigen (toxische) liefdesrelaties, werkperikelen en gegeneraliseerde doelloosheid. Tindermanie en de macht van Instagram bewijzen hun geen dienst, daar is Kho Gaye Hum Kahan heel duidelijk over. De nogal voor de hand liggende oplossing wordt het drietal en de kijker zonder omhaal aangereikt: "Wie heeft volgers nodig als je vrienden hebt?"

Kho Gaye Hum Kahan is een serieuze film. Ondanks dat Imaad als stand-up comedian in het cafétheater werkt, valt er niet veel te lachen. Ook niet in Imaads show zelf trouwens: zijn grappen zijn nogal voor de hand liggend. Dat geeft verder niet, want er zijn wel meer goede films gemaakt over slechte komieken en Kho Gaye Hum Kahan is een onderhoudend drama voor wie in de leefwereld van de betreffende personages geïnteresseerd is. De acteurs zijn goed, het script is solide en Mumbai is een interessante, moderne metropool.

Ondanks dat de film in India speelt, zal de aangesneden problematiek ook hier herkenbaar zijn. Wat dat betreft is Kho Gaye Hum Kahan een film over Zoomers voor Zoomers wereldwijd. Wie de leeftijdsfase en levensstijl van de protagonisten deelt zal zich zeker aangesproken voelen. Als je net als Ahana, Imaad en Neil gebukt gaat onder de terreur van sociale media en ingewikkelde relaties heeft Kho Gaye Hum Kahan een paar mooie levenslessen in petto. Lessen die je snel even had kunnen googelen terwijl je op een saaie Tinderdate bent, maar waar je ook twee uur van je leven aan kunt besteden voor de buis. Onthaasten loont.

Kho Gaye Hum Kahan is te zien bij Netflix .