'Murder Mubarak': Indiase whodunit met onvoorspelbare wendingen en overvloed aan personages

'Murder Mubarak': Indiase whodunit met onvoorspelbare wendingen en overvloed aan personages (2024)

Probeert mee te liften op het succes van Knives Out en slaagt daar bijna in.

Leestijd: 2 min 13 sec
Regie: Homi Adajania | Scenario: Gazal Dhaliwal, Suprotim Sengupta | Cast: Pankaj Tripathi (Bhavani Singh), Sara Ali Khan (Bambi Todi), Vijay Varma (Kaashi-Akash Dogra), Priyank Tiwari (Padam Kumar), Tara-Alisha Berry (Ganga), e.a. | Speelduur: 141 minuten | Jaar: 2024

Films vol kleurrijke personages waarin een excentrieke speurder middels een ingewikkeld proces een moordenaar moet ontmaskeren hebben de laatste jaren met titels als Knives Out aan populariteit gewonnen. Murder Mubarak, gebaseerd op het boek Club You to Death van Anuja Chauhan, haakt aan op deze trend. Deze Indiase variant is eveneens doorspekt met humor ten koste van privilege en ijdelheid, waarmee commentaar wordt geleverd op een statusbewuste klasse die wanhopig vasthoudt aan haar zogenaamde geboorterecht.

Drie dagen voor de verkiezing worden de leden van een chique club in Delhi opgeschrikt door de dood van een fitnesstrainer. Bhavani Singh, een doorgewinterde assistent-commissaris van de politie die gebruikmaakt van onconventionele methoden, ruikt vals spel en besluit dat er meer aan de hand is. Tijdens zijn onderzoek is iedereen verdacht. Of je een nu advocaat, actrice of van adel bent, gedurende dit onderzoek zijn alle verdachten gelijk en wordt iedereen op dezelfde manier beoordeeld.

De uiteenlopende personages zijn allemaal op een of andere manier in het verhaal verstrengeld. Ze hebben allemaal geheimen, over zichzelf of anderen, die ze, al dan niet onder druk, bereid zijn te delen met Singh. Vooral de verhalen van Bambi Todi en Kaashi-Akash Dogra lijken erg verweven met die van het slachtoffer. Ook vertonen zij een bovengemiddelde interesse in het onderzoek.

Doordat de montage gelijke tred houdt met de snelheid waarmee het onderzoek zich ontvouwt is Murder Mubarak prettig is om te bekijken, maar de overvloed aan verdachten is wat te veel van het goede. Vanzelfsprekend heeft een film als deze bliksemafleiders nodig, anders is het zowel voor de kijker als voor Singh veel te snel duidelijk wie de dader is, maar Murder Mubarak gaat daar nogal rommelig mee om. Een te lange speelduur is het gevolg.

Het hoogtepunt is de veelzijdige Pankaj Tripathi in de rol van Bhavani Singh. Deze speurder wijkt af van andere politieagenten. Hij draagt liever geen uniform. Hij draagt niet eens een pistool. De onverstoorbare man heeft een flauwe, alwetende glimlach op zijn lippen wanneer hij vriendelijk reageert op provocaties of als zijn conclusies kloppen. Gelukkig wordt dit eurekamoment niet zo vaak gebruikt dat het flauw wordt.

Door de regie van Homi Adajania wordt Murder Mubarak nooit saai en de ongebruikelijke en daarmee onvoorspelbare wendingen houden de film interessant en onderscheidend. Maar de te lange speelduur en de overvloed aan personages en achtergrondverhalen zorgen er helaas wel voor dat Murder Mubarak de middenmoot niet weet te ontstijgen.

Murder Mubarak is te zien bij Netflix.