De Nederlandse cinema staat bol van de romantische komedies. Elk met een net andere invalshoek, 'meetcute' en knelpunt waar de film zijn drama uithaalt. Red Flags is zich overduidelijk bewust van deze filmische cultuur en stereotiepe verhalen. Maar in plaats van te innoveren, rolt er een welles-nietesromance vol verwachte wendingen en goedkope trucjes uit.
Sam zit in de knoop met zichzelf: ze deed de hotelschool, maar heeft haar plek daar niet gevonden. Ze neemt een tussenjaar om zichzelf te vinden en wil door Europa trekken. Maar haar vriendje Bas zit op dat moment in Thailand, dus gaat ze hem opzoeken en laat haar eigen plan varen. Als hij op de eerste dag al opbiecht dat hij vreemd is gegaan, zijn plots al haar plannen van de tafel en moet ze zichzelf opnieuw volledig hervinden in het koude Nederland.
In een wanhopige poging om Sam te helpen, regelt haar beste vriendin Mila een baan in het luxe Hotel des Indes. Het prachtige interieur vormt een perfect decor voor het wilde avontuurtje waar de kijker met smacht op wacht. In het hotel verblijft namelijk de ongrijpbare bad boy Fender, zoon van illustere filmsterren die hun tijd tussen Nederland en Los Angeles verdelen. Het begin van het einde, en niet alleen voor Sams single dagen.
De cast van Red Flags bestaat uit erkende soapsterren maar ook onder meer een jonge zangeres en een TikTok-ster. Door deze nieuwe generatie (en hun leeftijden) blijft de doelgroep van de film wat onduidelijk. De hoofdpersonen zijn vermoedelijk begin twintig en hun levensproblemen sluiten daarop aan. Maar het verdere verloop van de film lijkt voor een jong tienerpubliek te zijn geschreven. Alle volwassen details zijn te begrijpen, maar nooit écht gedefinieerd: ongelabelde alcoholische dranken of overdreven geïmpliceerde seksuele handelingen. Red Flags buit deze vaagheid uit om rafelrandjes recht te praten en een volwassener imago uit te dragen naar de jonge kijkers.
Dat Red Flags vooral voor tieners is geschreven, is het duidelijkst te zien in de narratieve drijfveer: eindeloze miscommunicaties door een gebrek aan gesprek tussen Fender en Sam. Hierdoor hangen te veel plotpunten aan ongelukkige samenkomsten van omstandigheden, wat de ongeïnspireerde dialoog niet vooruit helpt. Hoewel dit een bekende verhaalstrategie is, wordt deze hier wel overmatig veel ingezet.
Red Flags is geen film die vragen onbeantwoord achterlaat, of verhaal opbouwt in subtiele details. De dialoog is basaal, personageontwikkeling minimaal en hoewel de film een schamele negentig minuten duurt, weet deze geen vaart te maken of vast te houden. Het is zonde dat er een zoveelste romkom, met een bijna identiek plot, is geproduceerd door een nieuwe generatie filmmakers. In een oververzadigd genre, zeker in dit kleine land, zal Red Flags het nodige publiek wel trekken, maar niet genoeg blijvende impact maken om een klassieker te worden.
Red Flags is te zien bij Prime Video.